fbpx

Gisteren gaf ik mijn masterclass ‘Hoogsensitiviteit als kracht’. Dit was zo ongelofelijk gaaf om te doen! Tijdens de masterclass kreeg ik een vraag die ik vandaag in deze blog wil belichten: ‘Hoe creeer je een goede balans tussen Hoogsensitief zijn (HSP) en High Sensation Seeker (HSS) zijn?’. Toevallig (of niet ;-)) waren er een aantal HSS’ers aanwezig. Ikzelf ben ook een high sensation seeker en merkte dat ik nog graag wat dieper in deze materie wilde duiken om de betreffende dame als ook anderen van een antwoord te kunnen voorzien.

Twintig procent van de mensen op deze aardbol is hoog sensitief. Wat maar weinig mensen weten, is dat er onder die 20% ook nog een onderverdeling plaatsvindt: 70% van deze groep valt onder de hoog sensitieve mensen waar de boeken en onderzoeken veelal over zijn geschreven. Vervolgens is er nog een bijzonder clubje van 30%: de High Sensation Seekers (HSS). Over deze mensen wordt vaak gezegd dat ze met één voet op het gaspedaal staan en met de andere voet op de rem. 

Het kan dus zijn dat je je deels kunt vinden in alles wat je over hoog sensitiviteit leest, maar dat je net als ik bijvoorbeeld ook graag naar drukke festivals gaat (een ultieme plek voor overprikkeling), graag op een podium voor een publiek spreekt, gaat bungeejumping in Nieuw-Zeeland en graag risico’s neemt. Niets is je te gek! 

Als je hoog sensitief bent en high sensation seeker, kan het nogal eens voorkomen dat je innerlijke conflicten ervaart in jezelf. Enerzijds het sensitieve deel wat kiest voor rust, verstandig zijn en veiligheid, en dan het HSS deel dat snakt naar avontuur, risico’s en spanning.  

HSS zijn

Vaak wordt HSS verwoord als ‘thrill seeker’ zijn. Je bent dan iemand die altijd op zoek is naar nieuwe inzichten, nieuwe avonturen en nieuwe intense ervaringen. Hier ontstaat vaak verwarring, omdat mensen er automatisch vanuit gaan dat het dan om extraverte mensen gaat. Wat is goed is om te weten, is dat hoog sensitiviteit en high sensation seeker zijn iets anders is dan introvert versus extravert zijn. Zo is van de hoog sensitieve mensen 30% extravert en 70% introvert. Ik kreeg daar laatst een andere vraag over, over een dame waarbij het niet resoneerde dat ze extravert en hoog sensitief is. Dat kan dus heel goed.

HSS’ers zijn snel verveeld, zoeken vaak hun grenzen op en zijn snel overprikkeld. Het grijze gebied tussen de rem en het gaspedaal is vaak moeilijk te bewaken, waardoor het al snel naar het gaspedaal doorslaat en er daarna vervolgens volop op de rem getrapt moet worden als het allemaal te veel is. HSS’ers zoeken het vaak in grote reizen, pretparken of spannende sporten. 

Daarnaast zijn ze ook bereid om risico’s te nemen. Net even te hard rijden op plekken, blut terug durven komen van een reis, een huis in de absurde huizenmarkt durven kopen, marathons gaan rennen. Op alle vlakken (financieel, sociaal, fysiek, enz) doen ze dit vaak.

Waarom voelt de combinatie van HSP en HSS dan vaak zo ingewikkeld? Als continue innerlijke conflicten? Dat komt omdat je door jouw HSP een hoog sensitief bewustzijn hebt, en door jouw HSS enorm gedreven bent. Enerzijds zoek je altijd naar de grootste uitdagingen, kan het niet gek genoeg, kick je op adrenaline ervaringen, zoek je het nieuwe op, en anderzijds sijpelt jouw energie sneller weg dan de gemiddelde, ben je eerder moe en moet je ook voldoende down-time voor jezelf inregelen. 

En wie zit er dan aan het stuur? Vaak domineert HSS over HSP. Dat toffe festival, de gave reis, dat nieuwe huis wint het van voor de zekere of veilige optie gaan, voor rust kiezen, voor jezelf even afzonderen. Dit maakt dat je regelmatig even helemaal op bent en uit balans raakt. 

Eigenschappen van een HSS

  • Je raakt snel verveeld
  • Je kunt ongeduldig zijn
  • Je zoekt spanning op
  • Je bent altijd op zoek naar nieuwe ervaringen
  • Je bent graag bezig, op zoek naar activiteit
  • Je bent nieuwsgierig en ondernemend
  • Je trekt er graag op uit
  • Als je goed in jouw energie zit, omring je je graag met mensen
  • Je kunt het ene moment heel goed in het middelpunt staan en daar volop van genieten, om het volgende moment behoefte te hebben aan rust en je alleen terug te trekken.
  • Je wisselt sterk in emoties
  • Je hebt helder wat je wel en niet wil
  • Je kunt er slecht tegen als het niet wil zoals jij het zou willen
  • Je omgeving vindt je soms moeilijk te peilen: de ene keer ben je in voor een feestje, de andere keer wil je rust. 
  • Het kan zijn dat jij op jouw omgeving extravert en zeker overkomt.
  • Je hebt moeite je sensitiviteit te herkennen en erkennen
  • Soms begrijp je jezelf niet, door het gassen en remmen tussen HSS en HSP
  • Eigenwijs zijn is your middle name 
  • Grenzen opzoeken

Jouw strategieën:

Ik gaf gisteren in de masterclass een aantal strategieën mee voor HSP. Voor HSS zijn daar nog een aantal aanvullende voor:

  • Probeer zo veel mogelijk de balans te behouden tussen gassen en remmen. Ik doe dit zelf bijvoorbeeld door na carnaval en de vierdaagse het volgende weekend helemaal leeg te houden in mijn agenda. 
  • Dat is daarmee ook meteen de tweede tip: plan die hersteltijd voor jezelf in. Weet wat je nodig hebt na een weekend weg, een drukke werkweek, een event, op het podium staan, enz. 
  • Ontdek je grenzen en probeer die zo goed mogelijk te bewaken. Ik weet nu bijvoorbeeld dat het voor mij slimmer is om 1 activiteit op een weekenddag te plannen en die vanuit super goede energie te doen, dan 2 of 3 dingen te combineren en dan de hele zondag uitgeput op de bank te liggen omdat ik alles zo nodig in één dag moest stoppen.  
  • Maak een fijn (en misschien ook wel prikkelarm) plekje in huis waar je jezelf terug kunt trekken. Wist je dat 80% van de stimulatie via jouw ogen plaatsvindt? Even ergens kunnen gaan liggen en je ogen dichtdoen doet echt wonderen als vorm van down-time.
  • Ga lekker de natuur in. Dat is ook een vorm van down-time. 
  • Accepteer dat jij dit nodig hebt en dat jij zo bent. Ga geen weerstand creëren, want de Wet van Aantrekking stelt dat je dan juist meer situaties van weerstand op je pad krijgt. Je mag lief en mild voor jezelf en jouw lichaam zijn.
  • Mediteer om even de ruis te stoppen en te voelen wat jouw lichaam nodig heeft.
  • Zorg voor voldoende slaap, zodat je de prikkels beter aan kunt. 

Ik verzorg nu iedere maand een masterclass over een specifiek thema om jezelf beter te leren begrijpen, zodat je dichterbij jezelf komt en daardoor authentieker kunt leven. Binnenkort maak ik de datum voor de masterclass in februari bekend. Dit keer staat het thema ‘Innerlijke Conflicten’ centraal – het hoofdonderwerp van mijn Promotieonderzoek. Als HSS ervaar je die dagelijks, maar ook als je niet HSS bent. Nu ben ik heel benieuwd: wat zou jij graag over dit onderwerp willen leren? Welke vragen heb je mogelijk? Deel ze met me, dan zoom ik daar met veel liefde op in.