Ik zie het zo veel om mij heen: dat ondernemers leven en hun business runnen vanuit de schaduwen van hun centrums. Wat ik deze week in de calls met mijn 1 op klanten en de groep van de Human Design in Business Training voorbij zag komen was bijvoorbeeld: advies en antwoorden zoeken van iemand anders (hoofdcentrum uit balans), de druk voelen om uit te vogelen wat je volgende stap is (ajna centrum uit balans), onzekerheid over succes (keelcentrum uit balans), het zoeken van richting buiten jezelf (G-centrum uit balans), bewijzen dat jij en/of jouw aanbod het waard zijn (hartcentrum uit balans), bang zijn om te falen (milt uit balans), bevestiging zoeken (solar plexus uit balans), gebrek aan grenzen rond je werk doen (sacraal uit balans), het nodig te hebben om nodig te zijn (wortelcentrum uit balans). Wellicht dat je net bij een aantal dingen dacht ‘ja, dat ben ik’. Lees dan vooral deze blog, want bewustzijn is de sleutel tot het terugpakken van jouw kracht.

De not-self

Binnen Human Design vertelt de not-self jou dat je niet jouw design leeft. Ieder energy type heeft daar een emotie aan gekoppeld. Dit is een wijze raadgever dat je niet op jouw pad zit. Voor de Manifestor is dat boosheid, voor de Manifesting Generator en Generator is dat frustratie, voor de Projector is dat bitterheid en voor de Reflector is dat teleurstelling. De not-self drukt zichzelf uit via de mind, omdat je jouw autoriteit terug aan jouw mind hebt gegeven. Terwijl Human Design laat zien dat geen enkele autoriteit wordt bestuurd vanuit het hoofd, maar allemaal vanuit het lichaam. Ik heb bijvoorbeeld een emotionele autoriteit en ben een Projector. Als ik ergens in een of meerdere van de negen centrums in de not-self zit, ook wel hun schaduwen, dan uit zich dat in dat ik me bitter voel, een golf surf, en in plaats van me te laten leiden door de emotionele golven en de helderheid met nachtjes slapen af te wachten, ga ik dan in mijn hoofd zitten.

Dit zie ik heel vaak gebeuren: dat ondernemers niet meer beslissingen maken vanuit hun autoriteit, maar vanuit hun hoofd. Ze zijn dan bijvoorbeeld druk bezig met ‘hoe’ vragen. ‘Hoe kom ik aan nieuwe klanten?’, ‘Hoe krijg ik mijn aanbod helder?’, ‘Hoe weet ik mijn zielsklanten te vinden?’, enz. 

Jouw meest kwetsbare plek in jouw energie bevindt zich in de ongedefinieerde centrums. Dit zijn de centrums die niet zijn in gekleurd in jouw Human Design chart. Bij mij zijn dat mijn hoofd, Ajna, sacraal en hartcentrum. Doordat je deze centrums niet uit jezelf haalt, en je dus niet consistent op de energieën van deze centrums kunt intappen, sta je open voor conditionering. Wat mij heel erg heeft geholpen, is bewustzijn creeren rondom de – wat ik noem -, schaduwen van deze centrums. Soms worden ze schaduwen genoemd, soms wordt er ook naar gerefereerd als not-self. Omdat we het niet uit onszelf halen. Ik weet bijvoorbeeld dat de schaduw van het sacraal centrum is ‘niet weten wanneer genoeg genoeg is’. Daar verval ik regelmatig in, en bewustwording heeft ervoor gezorgd dat ik veel vaker eerder op de rem kan trappen als ik voel dat genoeg, genoeg is geweest, waardoor ik veel minder vaak over mijn grenzen heen ga. Bijvoorbeeld in wat ik op een dag wil doen. 

Ik ga nu de not-self boodschappen per niet-gedefinieerd centrum delen. Dit betekent dus dat alleen als je dit centrum niet hebt ingekleurd, deze boodschappen voor jou kunnen gelden. Wanneer je je bewust wordt van deze angsten en boodschappen die vanuit deze centrums komen en ons hoofd bereiken, dan weet je dat je niet de beslissingen te maken hebt vanuit jouw openheid in je design, maar vanuit jouw autoriteit. Steekt er dan iets de kop op wat ik zo benoem, dan weet je ‘aha, dit is mijn not-self, ik mag me laten leiden door mijn autoriteit en dit loslaten / hiermee stoppen’. Bij mij is dat dan in het voorbeeld van mijn niet gedefinieerde sacrale centrum dat het stemmetje in mijn hoofd dan zegt ‘ik heb nog een uur voordat Arnoud en de kindjes thuis komen, ik kan nog wel even die podcast opnemen’, terwijl ik aan alles dan voel dat het genoeg is geweest voor vandaag, en vanuit daar een andere bewuste keuze maak om dat niet te doen.

De centrums en hun not-self boodschappen

Ik beschrijf nu de not-self boodschappen voor ieder niet-gedefinieerd centrum. Mocht jij dit centrum niet gedefinieerd hebben, wees je er dan van bewust dat er momenten zijn waarop jouw mind deze not-self boodschappen gebruikt om jouw autoriteit te tackelen en invloed uit te oefenen op jouw beslissingen en de manier waarop jij je gedraagt. Hier komen ze.

Ongedefinieerd hoofd centrum

  • Advies of antwoorden buiten jezelf bij iemand anders zoeken
  • Een druk of behoefte voelen om dingen te begrijpen (het hoofd centrum is een van de twee pressure centrums, lees daarvoor mijn andere blog)
  • Niet weten waar je aan moet denken, en het gevoel hebben dat je het wel moet weten. Dus heel hard je best doen dat je er op komt / iets bedenkt. 
  • De druk en behoefte om externe inspiratie te vinden
  • Het gevoel hebben dat je geen antwoord hebt op jouw vragen

Ongedefinieerd Ajna centrum

  • Angst om jouw mening te delen
  • Het gevoel hebben dat je dingen uit moet zoeken
  • Gevoelens van afgescheidenheid: dat je jouw waarheid niet kunt delen omdat je dan buitengesloten zult worden. 
  • De druk om erachter te komen wat je volgende stap is

Ongedefinieerd keel centrum

  • Angst voor stilte, angst om stil te zijn
  • Onzekerheid over succes
  • Druk om iets te moeten doen / zeggen / manifesteren
  • Je onopgemerkt / niet gehoord voelen
  • Aandacht zoeken door te praten

Ongedefinieerd G-centrum

  • Jouw identiteit zoeken / ontdekken door of via relaties met anderen
  • Druk om erachter te komen wie jij bent
  • Je niet geliefd of ongezien voelen
  • Richting zoeken buiten jezelf
  • De druk om antwoorden te zoeken die niet via jouw autoriteit komen 

Ongedefinieerd hartcentrum

  • Het gevoel dat je jouw waarde moet bewijzen
  • De druk voelen om beloftes te doen
  • De druk voelen om moedig te zijn
  • Onder druk gezet voelen om loyaliteit te tonen
  • De noodzaak voelen om controle te hebben

Ongedefinieerde milt centrum

  • Angst voor negatieve gevolgen van jouw acties
  • Angst voor kritiek
  • Angst om mensen te verliezen als jij jouw waarheid leeft
  • Angst om te falen
  • Terugdeinzen om dingen na te streven vanwege onzekerheid

Ongedefinieerd solar plexus centrum

  • Angst voor confrontatie
  • Angst voor afwijzing
  • Angst om teleurgesteld te worden
  • Op zoek naar goedkeuring
  • Angst om je waarheid te spreken en mensen van streek te maken

Ongedefinieerd sacraal centrum

  • Angst om nee te zeggen
  • Gebrek aan grenzen rond het werk: niet weten wanneer genoeg genoeg is
  • De druk om tot uitputting te blijven werken: ook weer niet weten wanneer genoeg genoeg is
  • Angst om te rusten
  • De druk om een partner te vinden

Ongedefinieerd wortel centrum

  • Onzekerheid over jouw doel
  • De druk om je passies te vinden (wortel centrum is een van de twee pressure centrums, lees hiervoor mijn andere blog)
  • Het nodig hebben om nodig te zijn
  • Druk om dingen snel te doen en snel af te ronden
  • Druk om dingen te bereiken

Ik ben heel benieuwd: herken jij veel van de not-self boodschappen van jezelf, van de centrums die jij niet gedefinieerd hebt?

Mocht je vanuit jouw autoriteit voelen dat je hier graag stappen in wil zetten, omdat je jezelf bijvoorbeeld klein houdt in jouw bedrijf, steeds op zoek bent naar goedkeuring van anderen, bang bent om mensen te verliezen als jij jouw waarheid gaat leven en daar ook je business mee gaat runnen, het gevoel hebt dat je jouw waarde moet bewijzen, of andere boodschappen die hier tussen staan: wees dan van harte welkom in mijn training. Daar ga je al deze stappen voor jezelf zetten om authentiek een succesvolle, vervullende en winstgevende business voor jezelf te creëren of daar het volgende level in te pakken:

  • Doe mee aan mijn Human Design in Business Challenge – de gouden basis

Deze challenge is voor ondernemers (to be) die willen vertrouwen op wat ze voelen in hun lijf, waardoor ze authentieke en krachtige keuzes gaan maken in hun weg naar succes en  de stappen durven gaan zetten. Je stapt af van de ‘One-size-fits-all-business-formules’ en krijg inzicht in hoe jij het makkelijkst kansen creëert en soepel grote resultaten behaald door jezelf te zijn. Je gaat nog veel meer achter jouw unieke energie staan en in jezelf geloven. Doordat jij het waard bent en je dat in je diepste vezel voelt, ga je ontvangen wat je wenst. 

  • Ontvang een Human Design in Business Reading – gebruiksaanwijzing voor het leven

De Human Design in Business reading is een blauwdruk voor de ondernemer die haar unieke energie authentiek en ijzersterk in haar bedrijf wil neerzetten. Je wil krachtige content schrijven en authentieke marketing doen die naadloos aansluit op jouw unieke energie en de verlangens van jouw droomklant, zodat jouw droomklanten ‘ja’ zeggen. Je wil weten wat jouw talenten zijn, zodat je voor jezelf en jouw aanbod kunt gaan staan. Daar gaan droomklanten massaal op reageren en dat is wat je wenst.

  • Start direct met mijn Human Design in Business Training – voor als je een complete business by design wil

Dit is een online programma voor ondernemers die willen leren begrijpen en herkennen wat ze uniek maakt. Je wil zelfverzekerd(er) worden over volgende stappen en écht actie gaan ondernemen. Je wenst een krachtigere brand, vanuit een diepere authenticiteit. Een brand die consistent is en blijft groeien. Je wenst ook te ontdekken hoe jij persoonlijk overvloed aantrekt. Het lijkt je gewoon zo heerlijk om je business te runnen op een manier die goed voelt, waarbij het makkelijker, gestroomlijnder en meer verbonden voelt, en resulteert in meer overvloed, geluk en plezier. Daar kun je vandaag direct mee starten door in de training te stappen.