Ik heb vorige week ongelofelijk veel reacties ontvangen op mijn blog over de shores environment. Ik werd als Projector heel veel uitgenodigd met vragen over de andere environments, waardoor ik besloten heb de aankomende weken al mijn blogs te wijden aan de overige environments. Vandaag staat de Valley environment centraal. Ik ontving namelijk een prachtige vraag van iemand die een Shores environment had, en op zoek is naar een huis samen met haar man die een Valley environment heeft. Haar vraag was: ‘Wat is nou de beste woonplek voor ons in lijn met onze environments?’. Wat een super leuke vraag om te ontvangen! Arnoud en ik zijn namelijk ook op zoek naar een huis en door onze environments (Artificial Shores en External Market) te weten kunnen we zo veel gerichter zoeken wat bij ons past. Dat gun ik iedereen, en ook deze dame die het aan mij vroeg. Ik vond het dan ook heerlijk om in de Valley environment te duiken en in deze blog deel ik daarover. 

Hoe belangrijk je environment is

Jouw environment vertelt jou welke omgeving voor jou het meest nourishing is. Jouw ideale omgeving laat jou zien waar jouw energie het meest comfortabel, fijn en gezellig aanvoelt. Door middel van jouw environment vind je een manier om jezelf van buiten naar binnen te voeden. Je snapt dus dat bij het zoeken van een woning, het heel belangrijk is dat beiden in die omgeving van buiten naar binnen worden gevoed. Wanneer je dan in de voor jouw juiste omgeving bent, heb je een gezonder aura. Er wordt minder weerstand ervaren, wat ervoor zorgt dat je een gemakkelijker en uiteindelijk ook langer leven leidt. Je leest het: je environment is een belangrijk element! Zoals met alles in jouw Human Design blauwdruk kunnen er verschillende abstracte interpretaties zijn van environments, waardoor het belangrijk is voor jou om er zelf mee te experimenteren en de betekenis van jouw environment te vinden die bij jou past. Dit merkte ik bijvoorbeeld vorige week in de Shores environment. Dat sommige Shores mensen zich enorm in een aantal van de 8 punten herkenden, waar dat bij anderen net weer de andere punten waren. Het gaat dus om ontdekken wat jouw environment uniek voor jou betekent en hoe jij voor jou elementen ervan in je leven kunt omarmen. 

Je environment wordt extra belangrijk na je eerste Saturnus terugkeer. Die vindt meestal rond je 32e plaats. In onder andere de Human Design App kun je het exacte moment van jouw Saturnus terugkeer terugvinden. Als je jonger bent dan 32, dan zou je niet de focus moeten hebben op het zoeken van de juiste environment voor jou, omdat je dan nog jouw bewustzijn aan het ontwikkelen bent. Daardoor mag je als ouder ook altijd jouw environment eerder eren dan die van jouw kind. Dit betekent niet dat je er niet al iets mee kan doen. Zo is de tip voor Jada als cave kindje om haar in een kamer te leggen met slechts één deur (ontdek ik net, en dat heeft ze toevallig ook in ons appartement) voor ons een hele fijne tip om mee te nemen in ons nieuwe huis. 

Left and right valley environment: narrow and wide

Er zijn zes environments: 

  1. Caves – Left/Selective, Right/Blending
  2. Markets – Left/Internal, Right/External
  3. Kitchens – Left/Wet, Right/Dry
  4. Mountains – Left/Active, Right/Passive
  5. Valleys – Left/Narrow, Right/Wide
  6. Shores – Left/Natural, Right/Artificial

Zoals je ziet heeft iedere environment een rechter en een linker variant. Dit heeft te maken met de stand van de transformatiepijil ‘environment’. In mijn blog over de vier transformatiepijlen leg ik dit verder uit. Wanneer de pijl naar links staat, houdt je van constante, gestructureerde en stabiele omgevingen. Wanneer deze pijl naar rechts staat, dan houd je van veranderende omgevingen. Bij mij staat de pijl naar rechts en ik heb een Market environment, waardoor ik dus een External Market Environment heb. Dit betekent dat er binnen de Valley environment er dus ook twee varianten zijn: de Narrow Valley environment en de Wide Valley environment. Hoewel het niet om echte valleien gaat, heeft de omgeving van Valleys veel te maken met geluid en akoestiek.

Narrow Valley environment

Wanneer je een Narrow Valleys environment hebt, dan ben je liever in kleinere, intieme groepen in even kleine en intieme ruimtes. Je houdt van smalle straatjes, omdat dit plekken voor jou zijn waar je persoonlijke gesprekken kunt voeren en alles kunt horen wat er gebeurt. Grote kantoorruimtes werken dus niet voor jou. Je werkt liever met een of twee mensen in een kleinere ruimte. Je wordt ook niet blij van grote groepen of een groot publiek. Jij gaat veel beter op knus, klein en zelfs onbewoond. 

Wide Valley environment

Mensen met een Wide Valleys environment waarderen het om geluiden op afstand te horen, bijvoorbeeld geluiden van een luid feest ergens ver weg. Ze vinden het niet erg om niet naar alles om hen heen te luisteren, zolang ze zich maar in een grote ruimte kunnen bevinden waar geluid vrij kan bewegen – zelfs als het niet uit de omgeving zelf komt.

De 7 tips voor Valley mensen

Vaness Henry deelt in haar blog 7 tips voor Valley mensen, die ik hier heel graag aan jou doorgeef en er mijn eigen verhalen aan verbind. Dit is ook precies mijn contentstrategie vanuit mijn 6 profiel: verhalen delen. Ik heb zelf geen onderzoeksprofiel (1, 2, 3), dus voor mij werkt het super om voort te bouwen op andere experts die het onderzoek al hebben gedaan en daar mijn eigen experiment met mijn verhalen aan te verbinden. Ik deel dit met je om in te laten zien dat we niet allemaal het wiel opnieuw uit hoeven te vinden, we niet alles over Human Design zelf hoeven uit te zoeken, maar dat je mag voortbouwen op anderen en dat je dan zeker niet onderdoet voor diegene die de kennis in pacht heeft. Door erover te schrijven en het bij mensen uit mijn omgeving te zien hoe deze environment werkt, wordt haar kennis ook mijn kennis en kan ik die weer verder gaan uitkristalliseren. We all walk each other home.

De 7 tips:

  1. Wees waar de informatie begint: bij de bron

Vroeger kwamen allerlei mensen in de vallei samen om informatie uit te wisselen, met elkaar te ruilen en te delen. Dit was bijvoorbeeld rond een waterbron waar de mensen zich voor het eerst vestigden, waardoor dit de plek werd waar veel mensen samen kwamen. De naam van deze environment zegt het al: het was op een vlakke plek, vaak tussen de bergen of met de bergen in de buurt. Dit was de plek die als informatieknooppunt diende waar alle nieuwe informatie binnenkwam en verder werd verspreid. Daarom is het voor een Valley environment belangrijk om op die begane grond te zijn, want dit betekent voor jou dat je op de plek bent waar de informatie begint: bij de bron. Te hoog wonen is dus niet fijn voor jou, omdat het jou loskoppelt van de informatiebron. Als jij ergens muziek hoort, dan wil je bij de bron zijn van die muziek en het niet ergens boven in een gebouw horen zonder het te kunnen duiden. 

2. Ga mensen kijken

Het inwinnen en leren over informatie gaat niet altijd over met wie je praat, maar kan ook gaan over wat je ziet en wie je observeert. Ik moet dan altijd denken aan de mensen die hun appartement hier in Amsterdam Noord op de begane grond hebben. Dit zijn mensen die vanaf hun balkon direct iedereen voorbij zien lopen en heel wat te kijken hebben. Voor een Valley mens is dit heerlijk. Het wordt zelfs nog beter wanneer je daar samen met anderen zit en naar mensen kijkt. Andere plekken waar je blij van wordt om naar mensen te kijken zijn: winkelcentrums, cafetaria’s, stranden, coffeeshops, enz. Iedere plek waar mensen samenkomen en met elkaar praten is een geweldige plek voor Valley mensen. Dat kan bijvoorbeeld ook het schoolplein zijn waar je andere ouders spreekt, of op het voetbalveld in de kantine. 

3. Wissel informatie uit

Valley mensen voelen zich vaak aangetrokken tot evenementen en plekken waar informatie wordt uitgewisseld. Voorbeelden zijn conferenties, seminars, Ted talks, klaslokalen, masterminds, retreats. Dit zijn allemaal plekken waar het de bedoeling is om informatie te ontvangen, waardoor dit geweldige plekken zijn voor Valley mensen om in te zijn. Daarbij maakt het niet zo veel uit of zij diegene zijn die de informatie delen of ontvangen, maar dat je tussen deze frequenties in een ruimte bent en kunt intappen op die informatie die tot jouw beschikking is.

4. Akoestiek is belangrijk voor jou

Jij hebt een enorme gevoeligheid voor akoestiek. Wat zijn voor jou de plekken die geluid dragen? Wat zijn voor jou de plekken waar jij de informatie kunt krijgen waar je naar op zoek bent? Wat zijn de plekken waar de informatie wordt gedeeld? Ik moet meteen denken aan een geweldig voorbeeld hierin, waar ik afgelopen zaterdag was: de kapper. Als Projector absorbeer ik altijd mijn omgeving, waardoor ik bij de kapper altijd allemaal verhalen en stemmingen oppik. De trein vind ik ook zo’n voorbeeld. Valley mensen vinden dit heerlijk. Dit zijn voor hen plekken om tot allerlei soorten informatie te komen, en daarom kunnen Valley mensen bewust of onbewust dit soort plekken eren en er misschien wel hun hele leven blijven komen, omdat dit een informatiebron is die hen om wat voor reden dan ook goed stemt. 

5. Vermijd plekken onder de grond

Valley mensen voelen zich aangetrokken tot openheid. In hun communicatie en in ruimtes. Wanneer ze zich onder de grond bevinden, ervaren ze niet dat gevoel van het open en wijde. Ze kunnen zich dan beklemmend, zwaar en dicht voelen. In theorie dempt het onder de grond zijn namelijk de informatie. Je hoort de geluiden van boven de grond niet, ziet de mensen niet. Daarom is de begane grond het beste voor jou. 

6. Open communicatie

Openheid is heel belangrijk voor Valley mensen, hun environment betreft namelijk de openheid in het landschap: de vallei. Wanneer er op jouw werk of thuis informatie wordt onderdrukt en communiceren een struggle is, dan kan een eens gezonde werkplek voor een Valley persoon transformeren naar een ongezonde werkplek. Wanneer er dus wordt gestreden om macht op jouw werk, of er een slechte communiatie is tussen medewerkers en de directie, dan zijn dit waarschuwingssignalen voor Valley mensen. Binnen het gezin uit zich dat wanneer er bijvoorbeeld niet over emoties mag worden gepraat, of dat niet alles besproken kan en mag worden. Valley mensen moeten zich kunnen verbinden en communiceren met anderen om informatie uit te wisselen.

7. Koptelefoon en de krant

Koptelefoons zijn een uitvinding voor Valley mensen. Wanneer de akoestiek namelijk ergens niet klopt – omdat je bijvoorbeeld met een Narrow Valley environment in een groot kantoor zit -, dan kan de koptelefoon een enorme gamechanger voor je zijn om de ruis te onderdrukken. Het kan zijn dat je zelfs ontdekt dat je nog liever zo je informatie ontvangt, dan direct van mensen. Daarnaast worden Valley mensen ook enorm aangetrokken tot kranten, tijdschriften en publicaties, omdat ze daarmee op een regelmatige manier een informatiebron hebben die hen van informatie voorzet. Dit kan ook het luisteren naar de radio zijn, het kijken van het nieuws op tv of op social media. 

Je environment is je manifesteerstijl

Jouw environment vertelt jou aanvullend ook wat jouw manier van manifesteren is. In les 14 en 20 van mijn Human Design in Business Training ontdek je de ‘Environment’ pijl die jou vertelt op welke manier jij mag manifesteren. Of je dat bijvoorbeeld actief mag doen door middel van visionboards maken, meditaties doen, affirmeren, journalen, of dat je dit passief mag doen door de stilte op te zoeken en in de natuur te zijn. Mocht je je graag verder willen verdiepen in Human Design, dan kan dat op de volgende manieren:

  • Doe mee aan mijn Human Design in Business Challenge – de gouden basis

Deze challenge is voor ondernemers (to be) die willen vertrouwen op wat ze voelen in hun lijf, waardoor ze authentieke en krachtige keuzes gaan maken in hun weg naar succes en  de stappen durven gaan zetten. Je stapt af van de ‘One-size-fits-all-business-formules’ en krijg inzicht in hoe jij het makkelijkst kansen creëert en soepel grote resultaten behaald door jezelf te zijn. Je gaat nog veel meer achter jouw unieke energie staan en in jezelf geloven. Doordat jij het waard bent en je dat in je diepste vezel voelt, ga je ontvangen wat je wenst. 

  • Ontvang een Human Design in Business Reading – gebruiksaanwijzing voor het leven met de basis, content, marketing, positionering by design, wat de klant van jou verlangt + jouw raadgevers of jij wel of niet op jouw pad zit

De Human Design in Business reading is een blauwdruk voor de ondernemer die haar unieke energie authentiek en ijzersterk in haar bedrijf wil neerzetten. Je wil krachtige content schrijven en authentieke marketing doen die naadloos aansluit op jouw unieke energie en de verlangens van jouw droomklant, zodat jouw droomklanten ‘ja’ zeggen. Je wil weten wat jouw talenten zijn, zodat je voor jezelf en jouw aanbod kunt gaan staan. Daar gaan droomklanten massaal op reageren en dat is wat je wenst.

  • Start direct met mijn Human Design in Business Training – voor als je een complete business by design wil

Dit is een online programma voor ondernemers die willen leren begrijpen en herkennen wat ze uniek maakt. Je wil zelfverzekerd(er) worden over volgende stappen en écht actie gaan ondernemen. Je wenst een krachtigere brand, vanuit een diepere authenticiteit. Een brand die consistent is en blijft groeien. Je wenst ook te ontdekken hoe jij persoonlijk overvloed aantrekt. Het lijkt je gewoon zo heerlijk om je business te runnen op een manier die goed voelt, waarbij het makkelijker, gestroomlijnder en meer verbonden voelt, en resulteert in meer overvloed, geluk en plezier. Daar kun je vandaag direct mee starten door in de training te stappen.