Zo weinig mensen zijn bekend met High Sensation Seekers. Sinds ik erover deel, vallen er zo veel kwartjes. Wat veel mensen veelal niet weten, is dat er onder de 20% van de wereldbevolking die hoog sensitief is, er nog een bijzonder clubje van 30% is die én hoog sensitief is én van sensatie houdt. Ofwel: de hoog sensitieve high sensation seeker. Is dat mogelijk in één persoon? Absoluut! Ik ben daar het levende voorbeeld van. 

In mijn blog van 30 januari 2020 schreef ik over High Sensation Seeker zijn. Ik deelde over de eigenschappen van HSS, als ook wat fijne strategieën zijn om ermee om te gaan. In deze blog zoom ik graag nog wat dieper in op de eigenschap ‘sensatie zoeken’. De persoonlijkheidseigenschap ‘sensatie zoeken’ bestaat namelijk uit 4 verschillende aspecten. Toen ik over deze 4 aspecten hoorde, viel er zo veel op z’n plek. Ik snap nu bijvoorbeeld waarom ik enerzijds soms zo snak naar rust (dat is het hoogsensitieve gedeelte in mij), maar als ik die rust dan heb, dat ik me dan al snel verveel (dat is de sensatiezoeker in mij). Ik deel nu de 4 aspecten met je. Opnieuw geldt hier weer, net zoals bij hoog sensiviteit, dat het vooral niet gaat om je een label te geven, maar dat je jezelf beter leert te begrijpen. Het kan dus ook zijn dat je je in sommige aspecten wel herkent, en in anderen juist weer niet. 

  1. Avontuur en sensatie opzoeken

Tracy Cooper deed onderzoek naar High Sensation Seeking (HSS) en ontdekte dat ongeveer 20% van alle High Sensation Seekers zichzelf omschrijven als risico-nemers. Een van de factoren van het aspect ‘avontuur en sensatie opzoeken’ betreft dus risico’s opzoeken. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van fysieke risico’s die een kick of sensatie veroorzaken, zoals skydiven, snowboarden, alpine skiën, bungeejumping, hard rijden in je auto, enz. Ik herken dit deels bij mezelf. Ik heb niets met snowboarden of skiën, maar heb bijvoorbeeld wel in Nieuw-Zeeland geskydivet en gebungee-jumped.

2. Op zoek gaan naar nieuwe dingen en ervaringen

Het tweede aspect van HSS is dat je op zoek gaat naar nieuwe ervaringen omwille van de ervaring zelf. Vaak komt dit voort vanuit een drijfveer van nieuwsgierig en openstaan voor nieuwe ervaringen. Daarnaast is sensatie zoeken sterk verbonden aan creativiteit. Je gaat dus op creatieve wijze op zoek naar nieuwe ervaringen op onbekende plekken, door onbekende mensen te ontmoeten of door onbekende dingen te doen. Ik kan zelf heel erg aan gaan op nieuw dingen, toen ik bijvoorbeeld onlangs Charlotte van ’t Wout hoorde praten over haar ayahuasca verhaal in Costa Rica, dacht ik: dat wil ik ook! Dat was overduidelijk de High Sensation Seeker in mij.

3. Ontremming

Hoog sensitiviteit staat voor op de rem drukken, terwijl de sensatie zoeker juist het liefst de hele tijd op het gaspedaal staat. Het allerbelangrijkste is dus ook om hier een goede balans in te vinden. De tegenpool van remmen, is natuurlijk ontremmen. Dit aspect van sensatie zoeken omvat de bereidheid om buiten de maatschappelijke parameters te treden op zoek naar sensatie. Dus eigenlijk even lekker losgaan. Dat kan bijvoorbeeld door naar feesten te gaan en even alle remmen los te gooien, anderen zoeken het weer in verschillende seksuele partners of ervaringen hebben, weer anderen zoeken het op door drugs te gebruiken. De laatste twee eigenschappen herken ik niet bij mezelf (al zal ik niet ontkennen dat ik ooit drugs heb gebruikt, maar het lange herstel voor mij weegt er niet meer tegenop en verder dan een pilletje wilde ik ook niet gaan), maar een goed feestje of festival op z’n tijd vind ik echt heerlijk. Wanneer ik terugkwam van bijvoorbeeld Burning Man, Glastonbury, Sziget of Rock Werchter, dan had ik maximaal op het gaspedaal gestaan en mega genoten, maar moest ik daarna wel echt even flink bijkomen. Dit duurde vaak dubbel zo lang als bij bijvoorbeeld mijn vriend of vrienden. 

4. Gevoelig zijn voor verveling

Ik vertelde het al in de inleiding: soms kan het hoog sensitieve deel in mij enorm verlangen naar een avondje rust, maar als ik die avond dan heb, dan raak ik al snel verveeld (dat is de HSS’er in mij). Dat is lang niet altijd zo, maar niets doen vind ik met regelmaat een uitdaging. Dan voel ik toch al snel de behoefte om het huis op te gaan ruimen, toch mijn laptop erbij te pakken of vind ik dat ik mijn tijd nuttig moet besteden. Gevoelig voor verveling zijn is het laatste aspect van de sensatie zoeker. 

Deze 4 eigenschappen omschrijven de sensatiezoeker.  

Wil jij dieper in Human Design duiken?

1. Doe mee aan mijn gratis Human Design in Business Challenge

Dit is voor ondernemers (to be) die klaar zijn om hun business te gaan runnen op de manier waarvoor ze designed zijn. Stap af van de ‘One-size-fits-all-business-formules’ waarvoor je een stukje ziel moet inleveren en ontdek jouw persoonlijke gebruiksaanwijzing. Krijg inzicht in jouw unieke talenten.

2. Ga mee op Human Design retreat

In 2022 organiseer ik het Human Design in Business retreat. Dit is voor iedereen die 5 dagen omringd wil zijn met gelijkgestemde ondernemers om samen op een diep niveau je design te leren integreren in je business en life.

3. Start direct met From Calling to Career 

Dit is een online programma voor soulpreneurs die klaar zijn om hun bedrijf vanuit alignment met hun design te gaan runnen. Het is een once-in-a-lifetime ervaring waarbij je wordt gezien, begeleid en supported door een Projector die al haar kennis en wijsheden met je deelt voor meer ease, flow en overvloed op een manier die werkt voor jou en goed voelt voor jou.