fbpx

In deze blog licht ik toe waarom ik graag mijn verjaardagsfeestje vier, hoe ik hotelkamernummers onthoud en wat dit te maken heeft met hoogsensitiviteit. 

Er bestaat tegenwoordig een eenvoudige maar veelomvattende omschrijving van hoogsensiviteit (HSP): DOES (Aron, 1996). Ik leg je nu per letter uit waar het voor staat en verbind het direct aan een eigen voorbeeld om je een idee te geven. 

D: De D staat voor diepte van verwerking. Een fundamenteel kenmerk van hsp’s is dat ze eerst observeren en nadenken en dan pas tot actie overgaan. Ze verwerken alles intenser, of ze zich daar nu wel of niet bewust van zijn. 

Eigen voorbeeld: Terwijl wij op wereldreis zijn, merkte Arnoud op een gegeven moment op: ‘Wow, jij onthoudt altijd ons hotelkamernummer of het wifipaswoord na het een keer gehoord te hebben.’ Hsp’s staan er om bekend om informatie dieper te verwerken. Wanneer ze dus een telefoonnummer horen, of bijvoorbeeld een hotelkamernummer, zullen ze het om het beter te kunnen onthouden op de een of andere manier intern proberen te verwerken. Dat herken ik heel erg bij mezelf, dat ik het dan een aantal keer in mezelf herhaal, een bepaald patroon of bepaalde betekenis achter de cijfers of het wachtwoord zoek, of naar een overeenkomst tussen die cijfers en iets bekends zoek. 

O: Staat voor het feit dat we gemakkelijk overprikkeld raken, omdat je uiteraard sneller moe zult worden als je op alles en iedereen om je heen let.

Eigen voorbeeld: Hsp’s staan er om bekend dat ze in een situatie elk klein detail opmerken. Wanneer je dat doet en het bovendien een complexe situatie is (dus veel dingen om te onthouden), of ene heftige is (lawaaiig, druk) of die lang duurt (twee uur van en naar je werk moeten reizen), is het logisch dat je eerder uitgeput raakt, omdat je al die input moet zien te verwerken. Anderen, die niet zoveel of niets opmerken van wat jij allemaal waarneemt, zullen minder snel moe worden. In mijn vorige baan als loondienst zat ik 1,5 uur heen en 1,5 uur terug per dag in het openbaar vervoer om op mijn werk te komen. Regelmatig kwam ik dan helemaal overprikkeld thuis, omdat ik na een dag werken dan ook nog alle signalen opving in de trein. Telefoongesprekken van anderen, hoe iemand zijn maaltijd at, enz. 

E: De E staat voor de nadruk op onze emotionele reacties en onze sterke empathie, wat ons onder meer helpt dingen op te merken en te leren. 

Eigen voorbeeld: Wanneer een hsp sterker reageert, is dat evenzeer of zelfs meer wanneer het een positieve emotie betreft, zoals nieuwsgierigheid, ergens naar uitkijken, succes (die sluipweg gebruiken waar anderen niet van weten), een aangenaam verlangen naar iets, tevredenheid, geluk of een gevoel van voldaanheid. Misschien dat iedereen wel sterk op negatieve situaties reageert, maar het kan dat hsp’s zodanig zijn geëvolueerd dat ze vooral genieten van een positieve uitkomst en beter dan anderen hebben uitgevogeld hoe we dat kunnen waarmaken. Dat is waarom ik bijvoorbeeld bijzonder goed ben in het plannen van een verjaardagsfeestje, omdat ik daar van tevoren al heel blij van word. Net zoals het plannen van mijn wereldreis. Ik heb dan echt al maanden voorpret. Zelfs nu ik op wereldreis ben denk ik alweer na over mijn volgende vakantie en kan ik me ook daar al super op verheugen.

S: De S staat voor de sensitiviteit die we hebben voor het oppikken van subtiele signalen in onze omgeving.  

Eigen voorbeeld: Door het oppikken van subtiele signalen kan ik heel goed genieten van de simpele dingen in het leven. Ik kan zo blij worden van een vogeltje dat op mijn balkon komt zitten. Of het veertje dat naast mij neerstrijkt. 

Wil jij leren hoe jij kunt omgaan met:

  • de diepte van informatie verwerking: waar stel ik me wel voor open en waar wil ik me voor leren afsluiten?
  • Overprikkeld raken: hoe voorkom ik dit en hoe ga ik ermee om als het wel gebeurt?
  • Hoe sluit ik mij af voor de energie van anderen en zorg ik dat ik niet te veel mee leef?
  • Dat je vooral van de simpele dingen blijft genieten waar jij juist zo goed in bent, door een nieuwe sociale balans te creëren voor jezelf om niet overweldigd, overprikkeld en over gestimuleerd te raken?

Wees dan bij mijn masterclass ‘Hoogsensitiviteit als kracht’ op 29 januari om 20.00 uur. Mijn missie is om jou jezelf beter te leren begrijpen, zodat je dichterbij de vrouw kunt komen waar je zo naar verlangt. Voor full alignment en leven vanuit je volle potentie. Kun je er dan niet bij zijn? Dat is niet erg. Koop dan alsnog je kaartje, de masterclass blijft onbeperkt beschikbaar voor je. 

Aron, E.N. (1996). Hoog Sensitieve Personen