Na 6 weken over de environments te hebben geblogt, is dit de allerlaatste! Ik heb mijn eigen environment voor het laatst bewaard: de market environment. Toen ik mijn environment ontdekte viel er zo veel op z’n plek. Waarom ik bijvoorbeeld zo goed ben in prachtige accommodaties vinden, waarom ik gehecht ben aan bepaalde spullen, waarom ik altijd de plek in de ruimte kies waar ik overzicht heb. Wat had ik veel binnenpretjes toen ik het las. ‘Damn, wat is dit spot on!’. Ja, Human Design blijft me verbazen. In deze allerlaatste blog over de environments duik ik dieper in de market environment.

Hoe belangrijk je environment is

Jouw environment vertelt jou welke omgeving voor jou het meest nourishing is. Jouw ideale omgeving laat jou zien waar jouw energie het meest comfortabel, fijn en gezellig aanvoelt. Door middel van jouw environment vind je een manier om jezelf van buiten naar binnen te voeden. Wanneer je dan in de voor jouw juiste omgeving bent, heb je een gezonder aura. Er wordt minder weerstand ervaren, wat ervoor zorgt dat je een gemakkelijker en uiteindelijk ook langer leven leidt. Je leest het: je environment is een belangrijk element! Zoals met alles in jouw Human Design blauwdruk kunnen er verschillende abstracte interpretaties zijn van environments, waardoor het belangrijk is voor jou om er zelf mee te experimenteren en de betekenis van jouw environment te vinden die bij jou past. Het gaat dus om ontdekken wat jouw environment uniek voor jou betekent en hoe jij voor jou elementen ervan in je leven kunt omarmen. 

Je environment wordt extra belangrijk na je eerste Saturnus terugkeer. Die vindt gemiddeld rond je 32eplaats. In onder andere de Human Design App kun je het exacte moment van jouw Saturnus terugkeer terugvinden. Als je jonger bent dan 32, dan zou je niet de focus moeten hebben op het zoeken van de juiste environment voor jou, omdat je dan nog jouw bewustzijn aan het ontwikkelen bent. Daardoor mag je als ouder ook altijd jouw environment eerder eren dan die van jouw kind. Dit betekent niet dat je er niet al iets mee kan doen. Zo is de tip voor Jada als cave kindje om haar in een kamer te leggen met slechts één deur voor ons een hele fijne tip om mee te nemen in ons nieuwe huis. 

Left and right market environment: internal en external

Er zijn zes environments: 

  1. Caves – Left/Selective, Right/Blending
  2. Markets – Left/Internal, Right/External
  3. Kitchens – Left/Wet, Right/Dry
  4. Mountains – Left/Active, Right/Passive
  5. Valleys – Left/Narrow, Right/Wide
  6. Shores – Left/Natural, Right/Artificial

Zoals je ziet heeft iedere environment een rechter en een linker variant. Dit heeft te maken met de stand van de transformatiepijil ‘environment’. In mijn blog over de vier transformatiepijlen leg ik dit verder uit. Wanneer de pijl naar links staat, houdt je van constante, gestructureerde en stabiele omgevingen. Wanneer deze pijl naar rechts staat, dan houd je van veranderende omgevingen. Bij mij staat de pijl naar rechts en ik heb een Market environment, waardoor ik dus een External Market Environment heb. Dit betekent dat er binnen de Market environment er dus ook twee varianten zijn: de External Market environment en de Internal environment. Bij de market environment draait alles om kieskeurig zijn in wie en wat je toelaat in jouw leven. Het draait allemaal om selectie. Wanneer je aan ‘markets’ denkt, dan denk je aan informatie-uitwisseling, druk, veel energie, online, offline, commercie, zaken en een stedelijke omgeving. Al deze dingen kunnen gaan over en waar zijn over echt weten wat goed voor je is. Marktmensen zijn dus bedoeld om selectief te zijn, en kunnen zelfs worden ervaren als ‘kieskeurig-as-fuck’. Ze zijn op zoek naar iets heel specifieks dat resoneert. Laat ze daarom kiezen waar ze willen zitten, laat ze hun huis decoreren naar hun wensen, laat ze plekken vinden om te verkennen, geef ze opties en laat ze genieten van alle details. Voor hun welzijn is het essentieel om de juiste mensen in hun persoonlijke ruimte te verwelkomen. Daarmee wordt bedoeld: de mensen die ietse van waarde te bieden hebben. 

External Market environment

Externe markten zijn drukke omgevingen waar veel mensen zijn en er uitwisseling is van geld en handel, informatie en communicatie. Wat de externe markt speciaal maakt is dat als jij deze environment hebt, je de markt doorgaans betreedt met een specifiek doel voor ogen. Bijvoorbeeld om een bepaald ding te kopen, en bepaalde persoon te vinden, enz. De ideale marketomgeving voor jou is er dus een waar je profiteert van uitwisselingen met anderen. Je bent druk bezig met geven en nemen. Daarom is in jouw omgeving energie, veel mensen en materiële goederen altijd in beweging. Aan communicatie is er zelden gebrek. Externe market werkplekken zijn bedrijfskantoren en drukke werk omgevingen. In het bedrijfsleven zijn externe market mensen het type mens dat concepten vrij snel ‘begrijpt’ doordat ze geweldige waarnemers zijn, en kennis van de mensen om hen heen helemaal opslurpen. Echter zijn ze erg kritisch over met wie ze omgaan om ervoor te zorgen dat ze krijgen wat ze willen. Je ontspant door jouw omgeving. Ga dus de markt op met specifieke doelen. Doordat de pijl naar rechts wijst, ben je geen actieve deelnemer in jouw omgeving, maar observeer je. Je houdt je vanuit het specifieke doel dat je voor ogen hebt aan de regels van de omgeving en beheerst dit proces moeiteloos. Waarbij je alleen een energetische uitwisseling kunt aangaan als het jou ten goede komt. Je gedijt bijvoorbeeld goed als je achter, boven of dichtbij een winkelomgeving woont. 

Internal Market environment

Bij de interne markt mensen draait alles om het uitnodigen van mensen in hun omgeving. De interne markt is ook een ruimte waar uitwisseling is in bijvoorbeeld goederen, informatie en energie. Echter is de interne makt een overdekte of besloten ruimte die is gecreëerd zodat de persoon met deze environment mensen kunnen uitnodigen in hun heilige ruimte om samen te komen en uit te wisselen. Dit zijn mensen die allemaal een gemeenschappelijk belang of doel hebben. Meestal zijn degenen die worden uitgenodigd mensen met dezelfde interesses. Als iemand niet aan jouw verwachtingen voldoet of jou niets nuttigs te bieden heeft, verwelkom jij hem of haar niet. Je bent namelijk controlerend en kieskeurig en bezit graag jouw plek. Gestimuleerd door jouw omgeving werk je vanuit een thuiskantoor, binnenruimte of online en nodig je mensen uit van buiten naar binnen. Jouw beroep past namelijk het beste als het om een bedrijf aan huis gaat, of een roeping die jou in staat stelt anderen bij jou thuis uit te nodigen om zaken te doen, waar je jouw energie en omgeving kunt delen met anderen als ze dat willen.  

De 8 tips voor Market mensen

Vaness Henry deelt in haar blog 8 tips voor Market mensen, die ik hier heel graag aan jou doorgeef en er mijn eigen verhalen aan verbind. Dit is ook precies mijn contentstrategie vanuit mijn 6 profiel: verhalen delen. Ik heb zelf geen onderzoeksprofiel (1, 2, 3), dus voor mij werkt het super om voort te bouwen op andere experts die het onderzoek al hebben gedaan en daar mijn eigen experiment met mijn verhalen aan te verbinden. Ik deel dit met je om in te laten zien dat we niet allemaal het wiel opnieuw uit hoeven te vinden, we niet alles over Human Design zelf hoeven uit te zoeken, maar dat je mag voortbouwen op anderen en dat je dan zeker niet onderdoet voor diegene die de kennis in pacht heeft. Door erover te schrijven en het bij mensen uit mijn omgeving te zien hoe deze environment werkt, wordt haar kennis ook mijn kennis en kan ik die weer verder gaan uitkristalliseren. We all walk each other home.

De 8 tips:

  • Jij hebt jouw eigen stijl

Markt-mensen hebben specifieke stijlen, en het is heel gezond en ondersteunend voor ze om zich bezig te houden met de scherpe voorkeuren die ze hebben. Soms kost het tijd om hun stijl te zoeken en te ontwikkelen, maar meestal hebben ze bepaalde onderwerpen of gebieden in hun leven waar ze zich tot aangetrokken voelen. Dat kan bijvoorbeeld een bepaald type veganistisch product zijn, een bepaalde verzorgingsproducten lijn, een bepaald type kleding merk, een designer brand waar je fan van bent. Ik herken dat bij mezelf. Dat ik echt voorkeuren heb van wat ik lekker, leuk, mooi, enz. vind. Dat zijn bepaalde kledingmerken, maar bijvoorbeeld ook de vegetarische schnitzel van Valless (om even lekker specifiek te zijn, hihi!). Wanneer jij een Market-mens in je leven hebt of er zelf een bent, moedig degene dan aan en geef hem of haar dan toestemming om je over te geven aan dit verlangen om aan te passen naar wat zij wensen en precies dat perfecte ding te vinden waar ze naar op zoek zijn. 

  • Opties om te zitten

Markt-mensen hebben voorkeuren en zij kunnen altijd het beste als eerste de keus krijgen waar ze gaan zitten. Afhankelijk van hoe ze zich voelen of afhankelijk van of ze internal of external zijn, kunnen ze een paar stoelen proberen en dan kijken wat goed voelt. Het kan ook zijn dat je he tmeteen weet. Sommige Markt-mensen ontwikkelen een voorkeur en zoeken altijd dezelfde stoel (‘dat is mijn plek aan tafel’). Soms kiezen ze ook de tweede plek, afhankelijk van waar de ander besluit te gaan zitten. Hun comfort is hoe dan ook een prioriteit. Ook deze herken ik weer zo. Want zodra ik bij mijn ouders ben, zit ik daar altijd weer op de plek aan tafel waar ik altijd heb gezeten. Ook toen mijn broertjes nog thuis woonden. Dan werd in het weekend als ik kwam weer even naar de ‘oude’ opstelling gegaan en zat ik weer op mijn plek. Overigens zonder dat daar iets over werd gedeeld of dat daarover werd geklaagd. Dat ging gewoon altijd zo. Het is overigens wel grappig, want nu wordt er als er iemand anders zit, wel eens gekscherend aan mij gevraagd ‘of ze op mijn plek zitten’. 

  • Selectie

Markt-mensen zijn erg selectief met hun keuzes en welke keuzes ze maken. Ze zijn bewust van seizoenswisselingen en gevoelig. Zo voelen en weten ze wat in het seizoen is, en wanneer iets buiten het seizoen is. Dat kan met betrekking tot van alles zijn, zoals eten, onderwerpen, inrichting van je huis, de mode. De scherpe selectie in deze dingen ondersteunt de gevoelige markt-mens. Jouw vermogen om met de seizoenen mee te gaan en ekl seizoen nieuwe keuzes te maken, is allemaal ondersteunend voor jouw gedrag. Je vindt het misschien zelfs leuk om rond te neuzen en te winkelen als een manier om je goed te voelen en te zien wat er in het seizoen is. Ik kan bijvoorbeeld nu ontzettend genieten van dat het ’t seizoen is van asperges en aardbeien. Daar kan ik dan ook echt geen genoeg van krijgen!

  • ‘Hun markten’

Markt-mensen vinden het leuk om nieuwe plekken uit te proberen om erachter te komen wat goed is. Ze zijn altijd op zoek naar iets nieuws om geobsedeerd door te raken, maar kunnen zich ook echt vasthouden aan de dingen die ze leuk vinden. Je hoort mij ook met regelmaat zeggen ‘Never change a winning team’. Als je namelijk iets zocht en het hebt gevonden, waarom zou je er dan vanaf wijken? Je hebt ook deze manier om te weten of je iets leuk vindt of niet. Soms zelfs al voordat je het probeert. Dat je al weet: ‘die vakantieplek is niets voor mij’. Ook al ben je daar nog nooit geweest. Maar dan weet je dat je het daar niet fijn gaat vinden. Dit werkt ondersteunend voor jou om zo kieskeurig te zijn, omdat je lichaam specifieke energieën om je heen nodig hebt en je weet wat deze energieën zijn. Als Markt-mens vind je vaak de beste plekken om naartoe te gaan, van een nieuwe winkel tot aan een vakantiehuisje. Jij ziet details die anderen ontgaan. Hier krijg ik ook zo vaak complimenten over, hoe ik altijd de mooiste plekken weet te vinden. Tegenwoordig word ik daardoor ook heel veel gevraagd om mijn plekjes met anderen te delen. Afgelopen weekend heeft mijn schoonzusje samen met mijn broertje nog de accommodatie voor hun familieweekend geboekt die in mijn lijstje met ‘familieweekend’ staat en ik naar ze toe had gestuurd nadat ze mij vroegen voor accommodaties. 

  • Winkelen

Winkelen of browsen is een heel gezond ritueel voor Markt-mensen. Als ze gestrest of angstig zijn, dan kan het therapeutisch voor ze werken om naar hun favoriete winkels te gaan of online allemaal dingen in hun winkelmandje te leggen. Het gaat hierbij niet zozeer om iets te kopen, maar om het proces van het doornemen van dingen die je bevallen. Overigens hebben Markt-mensen ook geen probleem met iets terug te sturen als het niet past. Terwijl anderen vaak daar te lui voor zijn of het vergeten. Dit herken ik ook zo! Waar Arnoud nooit zin heeft om pakketjes terug te brengen, doe ik dat altijd. En het liefst meteen. De markt is een ruimte om geld te verdienen en er zijn ook vaak gelduitwisselingkantoren op deze plekken. Hier ligt de nadruk op uitwisselingen en niet op geld. Want handelen, ruilen, delen: dit valt allemaal onder dit gebied. Geld wisselen maakt deel uit van de markt, maar is niet alles wat daar gebeurt.

  • Ondernemerschap

Hoewel iedereen ondernemer kan zijn, voelen Markt-mensen zich aangetrokken tot het ruilen van hun genialiteit. De markt is een plek van handel en uitwisseling, omdat dit in de vroege evolutie deel uitmaakte van onze basisoverleving. Het ambacht, de vaardigheid of de waren van een persoon konden worden ingewisseld of verhandeld voor geld of anderen goederen en dit verbeterde het leven. Hierdoor kon de Markt-mens precies krijgen wat ze wilden. Markt-mensen kunnen daardoor aangetrokken worden tot het bezitten van een klein bedrijf dat bij hun niche past, een nevenproject voor een favoriete interesse ontwikkelen, of zelfs een hele serieuze hobby hebben. Meestal gaan ze een soort van gelduitwisseling aan vanuit hun huis (internal) of extern (external) voor iets speciaals dat ze doen, wat ze uitdrukken of waar ze deel van uitmaken. 

  • Kies je favorieten

Markt-mensen kunnen erg gehecht raken aan dingen. Soms is dit als kind een bepaald dekentje, knuffeldier of speeltje. Naarmate je ouder wordt kan het een kledingstuk zijn, een manier van denken, een bepaalde plek in huis, een bepaalde plek in de natuur. Voor markt-mensen is het heel gezond om favorieten te hebben en ze aan te moedigen om precies te laten weten wat ze leuk vinden. Of dat nu gaat om een balkon tuin, een zwembad in de tuin, een marmer keukenblad, houten vensterbanken, visgraatvloeren, een bepaald licht. Ze houden van details. Als ze bijvoorbeeld een favoriete look hebben, is het heel natuurlijk om die look helemaal op maat gemaakt te willen hebben in je huis of leefruimte. Dat had ik exact toen wij de babykamer voor Jada gingen inrichten. Het moest helemaal naar de favoriete look die ik op Pinterest had gevonden. De mogelijkheid voor maatwerk is super ondersteunend voor hun aard. We kregen bijvoorbeeld een bedje van zijn zus. Dat was al wit, maar hier en daar was er een beschadiging. Dat hebben we toen door een vriend van Arnoud die schilder is samen met de commode die we van vrienden mochten lenen wit laten spuiten. De commode was eigenlijk blauw, maar ik wilde alles per se wit. Dat vonden zij prima. Dus ja, ik herken me wel in dit verhaal ;-). 

  • Seizoensverschillen

Markt mensen hebben een duidelijk meebewegen met de seizoenen en zijn op deze manier diep verbonden met de natuur. Of ze nu echt van het zijn in de natuur genieten of niet. Sommige Markt mensen stromen beter in het voorjaar; anderen komen echt tot leven in de winter. Waar je een seizoensovergang aan kunt merken, is dat je bijvoorbeeld ineens de meubels in huis anders wil. Of dat het winterdekbed ineens vervangen moet worden voor het lente/zomerdekbed. Of je kledingkast ineens klaar gemaakt moet worden voor het nieuwe seizoen. Het kan ook zijn dat als het herfst is geworden, je ineens behoefte hebt om pompoensoep te gaan maken en andere lekkernijen met seizoensgebonden ingrediënten. Markt-mensen weten daardoor ook wat er in het seizoen is en wat vers is. Echter is het belangrijkste dat Markt-mensen hun eigen seizoenen hebben. Seizoenen van het leven waarin ze geïnteresseerd zijn in bepaalde dingen, en dan andere seizoenen van het leven waarin ze weer in andere dingen zijn geïnteresseerd. Als jij een Markt-mens bent, denk dan eens na over de seizoenen van jouw leven en kijk of je daar patronen in kunt opmerken. Dit kan je helpen om aanwezig te blijven in jouw huidige levensseizoen, waarna je opmerkt wanneer er weer iets begint te verschuiven. 

Je environment is je manifesteerstijl

Jouw environment vertelt jou aanvullend ook wat jouw manier van manifesteren is. In les 14 en 20 van mijn Human Design in Business Training ontdek je de ‘Environment’ pijl die jou vertelt op welke manier jij mag manifesteren. Of je dat bijvoorbeeld actief mag doen door middel van visionboards maken, meditaties doen, affirmeren, journalen, of dat je dit passief mag doen door de stilte op te zoeken en in de natuur te zijn. Mocht je je graag verder willen verdiepen in Human Design, dan kan dat op de volgende manieren:

  • Doe mee aan mijn Human Design in Business Challenge – de gouden basis

Deze challenge is voor ondernemers (to be) die willen vertrouwen op wat ze voelen in hun lijf, waardoor ze authentieke en krachtige keuzes gaan maken in hun weg naar succes en  de stappen durven gaan zetten. Je stapt af van de ‘One-size-fits-all-business-formules’ en krijg inzicht in hoe jij het makkelijkst kansen creëert en soepel grote resultaten behaald door jezelf te zijn. Je gaat nog veel meer achter jouw unieke energie staan en in jezelf geloven. Doordat jij het waard bent en je dat in je diepste vezel voelt, ga je ontvangen wat je wenst. 

  • Ontvang een Human Design in Business Reading – gebruiksaanwijzing voor het leven met de basis, content, marketing, positionering by design, wat de klant van jou verlangt + jouw raadgevers of jij wel of niet op jouw pad zit

De Human Design in Business reading is een blauwdruk voor de ondernemer die haar unieke energie authentiek en ijzersterk in haar bedrijf wil neerzetten. Je wil krachtige content schrijven en authentieke marketing doen die naadloos aansluit op jouw unieke energie en de verlangens van jouw droomklant, zodat jouw droomklanten ‘ja’ zeggen. Je wil weten wat jouw talenten zijn, zodat je voor jezelf en jouw aanbod kunt gaan staan. Daar gaan droomklanten massaal op reageren en dat is wat je wenst.

  • Start direct met mijn Human Design in Business Training – voor als je een complete business by design wil

Dit is een online programma voor ondernemers die willen leren begrijpen en herkennen wat ze uniek maakt. Je wil zelfverzekerd(er) worden over volgende stappen en écht actie gaan ondernemen. Je wenst een krachtigere brand, vanuit een diepere authenticiteit. Een brand die consistent is en blijft groeien. Je wenst ook te ontdekken hoe jij persoonlijk overvloed aantrekt. Het lijkt je gewoon zo heerlijk om je business te runnen op een manier die goed voelt, waarbij het makkelijker, gestroomlijnder en meer verbonden voelt, en resulteert in meer overvloed, geluk en plezier. Daar kun je vandaag direct mee starten door in de training te stappen.