Human Design gaat over jezelf (beter) leren kennen. Het wordt daarom ook wel omschreven als de volgende generatie van zelfkennis. Voor mij voelt Human Design echt als een raadgever. Het is een gebruikshandleiding voor het leven. Het is namelijk een logisch systeem dat een praktisch hulpmiddel biedt voor zelfontdekking en de juiste besluitvorming. Wanneer je het zakelijk gaat toepassen, kan Human Design je onder andere helpen erachter te komen wat jouw contentstrategie is en hoe jij het beste op basis van jouw persoonlijke energie sales doet. Het helpt je bijvoorbeeld om erachter te komen welk aanbod in welke unieke positie jij kunt creëren, als ook dat het jou vertelt wat voor jou het meest fijne werkritme is en de meest voedende werkomgeving. Kortom: een systeem dat je in je business wil toepassen en in deze blog ontdek je waarom.

Jouw Human Design chart

Wanneer je in jouw Human Design chart kijkt, ontdek je dat er negen centrums zijn. Dit zijn de negen vormen die je in jouw chart ziet. Zij hebben allemaal invloed op hoe jij werkt, hoe je komt opdagen in jouw bedrijf, de manier waarop je jouw sales doet, hoe je jouw marketing doet, het aanbod dat je maakt, en ga zo maar door. Wanneer je voor het eerst kennismaakt met Human Design, kan het behoorlijk overweldigend zijn. Zo veel cijfers, lijnen, vormen, kleuren. Daarom is het altijd het advies om te starten met het leren begrijpen van drie dingen: je energy type, je strategie en je autoriteit. 

Er wordt wel eens gerefereerd naar dat je type, strategie en autoriteit 80/20 van jouw design zijn: 80% van hoe je de wereld benadert is gebaseerd op je type, je innerlijke autoriteit en je strategie, en de overige 20% bestaat uit alle andere delen van jouw chart. 

Geen one-size-fits-all business aanpak

Wat hierdoor direct duidelijk wordt, is dat er geen one-size-fit-all aanpak is in het runnen van een bedrijf. Jouw energie en dus jouw Human Design is uniek, waardoor dat ook om een unieke aanpak vraagt. Op het moment dat je dat gaat begrijpen, openen er deuren voor je op een manier die voor onmogelijk hield. Dat zie ik keer op keer bij de deelnemers in mijn training, als ook live bij de deelnemers van mijn retreat. De ene na de andere doorbraak volgt elkaar op.

Vorige week stapte er nog een nieuwe deelnemer in mijn Human Design in Business Training, waarbij ik na 3 dagen al een e-mail ontving met de volgende woorden: ‘Ik ben heerlijk in de cursus aan het duiken en vind het waanzinnig inspirerend! Zo veel valt op z’n plek!’. Dat is wat Human Design doet. En dan is ze pas bij les 1 van de 20..

Hoe zoveel ondernemers het verkeerd aanpakken.. inclusief ikzelf!

Wat ik vooral door Human Design heb geleerd, is dat one-size-fits-all strategieën niet werken. Bijvoorbeeld ‘Start before you are ready’. Ik heb vol enthousiasme aan het begin van het ondernemerschap t/m de eerste 3,5 jaar de focus gelegd op een aanbod creëren waarvan ik dacht dat mijn zielsklant dit nodig zou hebben. Ik had de oplossing voor hun probleem. Iets wat veelal in de online ondernemerswereld wordt geteacht: zorg dat je wat in jouw winkeltje heb staan en ga verkopen. Dan kun je vanuit daar weer volgende stappen maken. 

Ja.. mits jouw Human Design is toegepast! Want starten zonder dat je jouw energy type, strategie en autoriteit hebt toegepast staat garant voor een laag potentie aanbod: een aanbod dat niet of slecht verkoopt, en/of laag resonerende klanten aantrekt. Dit was exact waar ik tegenaan liep. Het was ploeteren om klanten te ontvangen, ik bleef maar nieuwe dingen ontwikkelen tot op het punt dat ik zelfs 19 producten in mijn winkeltje had. Tot afgelopen herfst had ik 19 producten die ik in 3,5 jaar ontwikkeld had. Inclusief funnels. Ik was altijd aan het (door)ontwikkelen geweest. Totdat ik mij door middel van Human Design realiseerde: ik heb geen aanbod in lijn met mijn design (ik had als Projector een Manifesting Generator aanbod door de hoeveelheid en diversiteit), want alles is geïnitieerd door mijzelf. 

Ouch! Dat deed pijn. Want het betekende dat ik afgelopen oktober besloot om met alles te stoppen en opnieuw te beginnen. Ik had in september de Human Design in Business Challenge ontwikkeld in combinatie met de Ultimate Preperation Guide. Daar was ik voor uitgenodigd en die was heel succesvol. Dat was mijn gratis lead magnet met een kleine upsell. Vervolgens keek ik naar de rest mijn waarde-ladder en dus mijn aanbod en wist ik diep van binnen: op de From Calling to Career training (en dus de challenge en de guide na) na, is alles zelf bedacht en geïnitieerd. From Calling to Career voelde ondanks dat ik hiervoor was uitgenodigd en die training daaruit was voortgevloeid – dus wel Projector stijl -, ook niet meer kloppend, want ik werd ontzettend veel uitgenodigd voor Human Design en dat zat hier nog niet in verweven.

Dus besloot ik van oktober t/m maart de hele training opnieuw te ontwikkelen, waarbij 95% van de training compleet nieuw werd en het de Human Design in Business Training als naam kreeg. Ik liet alle andere producten los, ik liet alle funnels los, ik liet alle gebouwde salespagina’s los. 3,5 jaar van liefde, geld, tijd en energie liet ik los. Vanuit liefde, want de ervaringen hadden mij gebracht waar ik nu stond. En ik wist: wil ik een succesvolle business vanuit alignment runnen, dan heb ik de keuze te maken om dat by design te gaan doen. Anders blijft het ploeteren. 

Ik ben iedere dag nog zo ontzettend blij dat ik deze keuze heb gemaakt! Om je een heel persoonlijk kijkje in de keuken te geven: vorig jaar zette ik 23349 euro om (waarvan ik 4 maanden met zwangerschapsverlof was). Het was tot dan toe (al 3,5 jaar) financieel ploeteren. Dit jaar zit ik op woensdag 8 juni terwijl ik deze blog schrijf ik al op 38646 euro, en dan zitten we nog niet eens op de helft van het jaar. Het zou dus zomaar mogelijk kunnen zijn dat ik dit jaar 100.000 euro of meer ga omzetten. Door die ene beslissing te durven maken: mijn business by design te gaan runnen. 

Dat heb ik gecreëerd door een aanbod te maken in lijn met mijn energy type: een Projector aanbod. In mijn training als ook in het retreat leer je per energy type wat voor jou het passende aanbod is. Daarnaast is het super belangrijk dat je in dit aanbod jouw strategie en autoriteit hebt toegepast. Dan is het namelijk energetisch correct, en dan gaat het onwijs voor je stromen. Iets wat een wens is van al mijn deelnemers van de training en retreat, want bijna altijd stappen ze in met een aanbod dat niet by design is gecreeerd, of staan ze op het punt een carrière of business switch te maken en willen ze dat direct goed vanaf de start gaan doen. 

Human Design voor jouw bedrijf

Het kan dus zijn dat jij net als ik een training hebt gevolgd in het online ondernemerschap waarvan je dacht dat je die zou helpen. In onze Human Design Mastermind gaf een van de deelnemers dat ook zo mooi terug. Zij had zo veel gevolgd, en nog steeds had ze niet de resultaten waar ze op hoopte. Dat is wat er bij heel veel ondernemers gebeurt. Inclusief ikzelf. Ik was al 3,5 jaar bezig, had duizenden euro’s besteed aan trainingen, coaches, funnels, een websitebouwer die iedere keer in de academie nieuwe programma’s voor mij bouwde, advertentiekosten, enz. Dan zakt de moed je in de schoenen. Je implementeert namelijk alles als een gek, en ziet nog steeds niet de resultaten die je worden beloofd. Waarbij je je af gaat vragen: wat doe ik verkeerd?

Dit is overigens geen offence naar een coach of expert, want wat ik zo geweldig vind aan succesvolle ondernemers, is dat zij echt bewust of onbewust waarschijnlijk in lijn met hun design leven en dat wat zij doen en wat zij teachen, mega goed voor hen werkt. Maar wat voor hen werkt, hoeft dus niet per definitie voor jou te werken. Daar is de nuance dus zo belangrijk, en dat is waarom Human Design daarin zo enorm van betekenis kan zijn. Het gaat namelijk niet om goed of fout. Human Design oordeelt niet. Het gaat over wat energetisch correct is voor jou. 

Het is dus belangrijk dat je jouw energy type, strategie en autoriteit leert begrijpen, zodat jij over filters gaat beschikken waarmee jij in alles wat de businesswereld aanbiedt feilloos en zuiver kunt voelen: dit werkt wel of niet voor mij. Dat is hoe ik het nu heel zuiver ervaar. Als ik een inspirerende ondernemer iets zie posten waar hij of zij super succesvol mee is, kan ik nu feilloos op basis van mijn design inchecken of dat wel of niet bij mij past. Intuitief ondernemen is bijvoorbeeld niet volledig voor mij. Ik ga heel goed op consistentie en dat staat ook in mijn design. Ja, ik heb mijn milt autoriteit – het centrum van intuitie – gedefinieerd en een sterke intuitie, maar die pas ik consistent toe. Dus ik ben consistent intuitief. Wakker worden en met de dag mee flowen is niet voor mij. Ik hou van een weekplanning en heb themadagen wat ik op welke dag doe. Daar ga ik super goed op.

Het is dus heel belangrijk dat jij gaat doen wat werkt voor jou. Je kunt prima een cursus volgen of met een coach werken, alleen kun je daarin dan de nuance aanbrengen door in de adviezen te filteren wat wel en niet werkt voor jou. 

De 5 energy types

Er zijn 5 Human Design-typen:

  1. Manifestor
  2. Generator
  3. Manifesting Generator
  4. Projector
  5. Reflector

Human Design-strategie voor elk type

Binnen de vijf typen heeft ieder type zijn eigen strategie, waarbij de Manifesting Generator de strategie van de Manifestor en de Generator deelt. Als je eenmaal begrijpt wat jouw strategie betekent, ontdek je waarschijnlijk als je geen Manifestor bent (wat 92% van deze wereld niet is) dat je niet hier bent om te initiëren, terwijl je dat waarschijnlijk wel veel deed of nog steeds doet. Daarom is het ontdekken van jouw strategie zo cruciaal in het runnen van jouw business. Het is letterlijk het verschil tussen een laag potentie aanbod met laag resonerende klanten en een hoog potentie aanbod met hoog resonerende klanten. Bij alle vijf de typen hoort een eigen strategie. Per type is de strategie:

  • Informeren voordat je handelt voor de Manifestor
  • Handelen vanuit respons en jouw intuïtie leren kennen voor de Generator
  • Handelen vanuit respons, je intuïtie leren kennen en informeren– (Manifesting) Generator
  • Wachten op een uitnodiging voor de Projector
  • Een maancyclus van 28 dagen wachten voor de Reflector

Deze strategie vertelt jou hoe jij beslissingen mag nemen en daarmee omgaat met het leven en je bedrijf. Ik heb zelf 1,5 jaar de tijd nodig gehad om te deconditioneren in mijn strategie. Daar ben ik zeker niet de enige in. Dit komt doordat onze wereld zo geconditioneerd is dat je iets moet presteren en dat je hier zelf het initiatief in moet nemen. Dus zelf solliciteren voor een baan, en bijvoorbeeld niet wachten totdat je daar een uitnodiging voor krijgt (voor de Projector), tot een maanfase voorbij is (de Reflector) of er iets op je pad komt waar jij op mag wachten om daar vanuit respons op te reageren (de (Manifesting) Generator). Voor de Manifestor klopt deze strategie, maar voor de andere vier typen niet. Zij mogen allemaal op hun manier wachten. 

En juist dat vinden zo veel mensen moeilijk: wachten! Inclusief ikzelf. Echter, toen ik besloot voortaan te handelen op basis van uitnodigingen en steeds minder zelf te initiëren ontdekte ik:

  • Dat vrienden mij bleven uitnodigen om elkaar te zien, ook als dat minder of minimaal vanuit mijn kant kwam omdat ik daarin wachtte op de uitnodiging. 
  • Mijn omgeving mij zelf uitnodigde om iets te organiseren.
  • Ik heel vaak door dierbaren werd uitgenodigd om mijn kennis en wijsheden te delen, door bijvoorbeeld te vragen ‘Aniek, hoe zie jij dit?’ of ‘Aniek, ik zie het even niet, wat zou jij doen?’. Daardoor stond de deur altijd open en kreeg ik erkenning, waardoor deze successen mij meer en meer uitnodigden ook mijn strategie te gaan leven.
  • Dat input voor nieuwe producten of diensten vanzelf door klanten of volgers werden aangeleverd door mij uit te nodigen waar zij behoefte aan hadden.
  • Content voor podcasts en blogs ook continu aan mij wordt aangeleverd, omdat ik dagelijks vragen krijg als ‘hoe zet jij intenties?, ‘wat is jouw ochtendritueel?’, ‘ik ben ook een Projector, wanneer is iets nou precies een uitnodiging?’.

Het heeft het leven en het runnen van mijn bedrijf zo veel makkelijker voor me gemaakt. Heel logisch ook, want ik ben nu veel meer mijn ware zelf. Dat gun ik jou ook!

De 5 strategieën

  • Strategie Manifestor: Informeren

Jij bent hier om te initiëren. Jij bent hier om dingen op te starten en om ideeën om te zetten tot plannen. ‘Just do it’ of ‘Make things happen’ zijn passende slogans voor de Manifestor. Jij neemt snelle beslissingen en beweegt je snel in jouw bedrijf. Waar jij het plan van A tot Z bedenkt, zijn de andere typen er om het te begeleiden (Projectors), uit te voeren (Manifesting Generators en Generators) en te evalueren (Reflectors). 

  • Strategie Generator: Handelen vanuit respons

Jij bent hier om op alles in het leven te reageren, dus ook in jouw bedrijf. Daardoor doe je niets totdat er iets in je wereld gebeurt om op te reageren. Daarom moet jij wachten totdat er iets is om op te kunnen reageren. Dat wordt vaak lastig gevonden door Generators, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, dan verandert je leven en je business drastisch. 

  • Strategie Manifesting Generator: Handelen vanuit respons en informeren

Jij hebt dezelfde strategie als de Generator, maar daarbij moet je ook de mensen om je heen informeren voordat je actie onderneemt. Dan weet je echt dat je het juiste doet. Net als de Manifestor beweeg jij je ook snel en kom je snel in actie. Het verschil met de Generator is dat jij ideeën snel om kunt zetten wanneer jij die respons hebt gehad en die ‘ja!’ vanuit jouw onderbuikgevoel voelt. Generators worden daarom wel eens diesel-motoren genoemd, terwijl Manifesting Generators worden vergeleken met de Tesla. 

  • Strategie Projector: Wachten op een uitnodiging

Als Projector is het belangrijk dat jij wacht op de uitnodiging. Wanneer jij namelijk een uitnodiging ontvangt, word jij met jouw prachtige kennis en wijsheden erkent. De deur staat dan open om deze te delen en de ander zal deze kennis en wijsheden daardoor ook van jou willen ontvangen. Deze wisselwerking is heel belangrijk. Op het moment dat jij namelijk zonder uitnodiging jouw kennis en wijsheden deelt, dan kan dat bij de ander niet of niet op de juiste wijze worden ontvangen. Dan loop je het risico afgewezen te worden.

  • Strategie Reflector: Een maancyclus van 28 dagen wachten

De strategie wordt bepaald op basis van wat er gedefinieerd is in jouw design, bijvoorbeeld dat je aan de hand van een gedefinieerd sacraal centrum kunt zien dat iemand een (Manifesting) Generator is. Bij een Reflector daarentegen is alles open in hun blauwdruk en werkt dat dus anders. Zij hebben geen gedefinieerde centra, maar wel poorten die gedefinieerd zijn. De Reflector moet als strategie een maancyclus van 28 dagen wachten om beslissingen te maken. De maan activeert elke maand in een vaste volgorde de gedefinieerde poorten van een Reflector. Daardoor krijgen gedefinieerde poorten de mogelijkheid om mee te beslissen. De maan raakt jou daarin dus aan en dan weet jij wat de juiste beslissing is. Jij bent introspectief en hebt tijd nodig om dingen te verwerken. Neem die tijd, want dan maak je de beste beslissingen in het leven en in je bedrijf.

Jouw strategie + jouw online business

Als je eenmaal jouw strategie begrijpt, kun je deze ook direct gaan toepassen in jouw bedrijf.

Manifestor

Als Manifestor krijg je continu ideeën. Afhankelijk van jouw autoriteit stelt de manier waarop jij een beslissing neemt je in staat om over te gaan tot onoverwinnelijke actie. Jij zorgt ervoor dat dingen gebeuren. Jij bent daarbij zeer gemotiveerd en in staat tot krachtige manfiestaties. Jij bent iemand die het alleen kan doen en daarin succesvol is. Jij bent niet voor niets de leider, de initiator. Jij krijgt dingen voor elkaar. Als je dit toepast in jouw bedrijf en jij jouw bedrijf energetisch op jou afstemt, dan is er niets in dit leven wat je niet kunt doen. 

(Manifesting) Generator

Als (Manifesting) Generator wacht je om te reageren op iets externs. Business wise betekent dit bijvoorbeeld reageren op jouw eigen online community en ze vragen te stellen in bijvoorbeeld je Instagram stories. Het kan daarbij zijn dat in het reageren je patronen opmerkt en je je bewust bent van tekens die steeds weer opnieuw verschijnen. Om vooruit te komen moet je reageren via je Sacrale centrum of de Solar Plexus (wanneer je een emotionele autoriteit hebt). Om tot actie over te gaan moet je energetisch een ‘ja’ of een ‘nee’ voelen, waarbij het heel belangrijk is om te onthouden dat jij hier niet bent ‘to make things happen’. Jij bent hier om op het leven te reageren. Ook in jouw bedrijf. Als je dan een energetische ‘ja’ voelt na het reageren – wat betekent dat je jouw autoriteit hebt toegepast -, dan mag je de joy volgen.  

Projector

Voor een Projector geldt dat deze mag wachten op de uitnodiging. Dit kan in het begin ingewikkeld zijn als het om business doen gaat, omdat je letterlijk moet wachten om uitgenodigd te worden om advies te geven. Je moet wachten om herkend te worden. Soms maanden, soms zelfs jaren. Maar als je eenmaal het groene licht hebt gekregen door middel van de uitnodiging, dan stap je enorm in jouw kracht. Afhankelijk van jouw autoriteit verschilt de manier waarop je actie onderneemt. Van alle typen hebben de Projectors de grootste diversiteit in de autoriteit die ze kunnen hebben. Besteed dus aandacht aan jouw autoriteit en leer dan meer over hoe dat er voor jou uitziet. Mijn training gaat hier heel diep op in, mocht je de volgende stap willen maken en nieuwsgierig zijn. Podcastuitnodigingen zijn een duidelijke uitnodiging, net als wanneer iemand jou een vraag stelt over jouw aanbod en je er dan over mag delen. 

Reflector

Neem de tijd. Zonder gedefinieerde centra ia het wachten totdat je het punt van duidelijkheid bereikt, wat na een volledige maancyclus plaatsvindt. Business wise is dit geen slechte zaak. Jij staat voor alles open, waardoor alles op je af komt. Je hebt ontzettend veel ideeën, voelt heel veel anderen, neemt deze energieën op, waardoor het belangrijk is om na 28 dagen te concluderen of je dan nog steeds hetzelfde denkt en voelt over de beslissing die je wilde nemen. 

Creeer een aligned bedrijf by design

In mijn training en retreat maak je ofwel online (training) ofwel live (retreat) een mega deepdive in jouw strategie, autoriteit en energy type en hoe deze in zettend om een florerende ondernemer met een succesvolle aligned business te worden. Doorbraak na doorbraak volgt, waarbij je eindelijk jouw vleugels en die van jouw bedrijf gaat spreiden. Klintk dat niet heerlijk? Schrijf je dan in: 

  1. Doe mee aan mijn gratis Human Design in Business Challenge

Deze challenge is voor ondernemers (to be) die klaar zijn om hun business te gaan runnen op de manier waarvoor ze designed zijn. Stap af van de ‘One-size-fits-all-business-formules’ waarvoor je een stukje ziel moet inleveren en ontdek jouw persoonlijke gebruiksaanwijzing. Krijg inzicht in jouw unieke talenten.

  • Start direct met mijn Human Design in Business Training

Dit is een online programma voor soulpreneurs die klaar zijn om hun bedrijf vanuit alignment met hun Human Design te gaan runnen. Het is een once-in-a-lifetime ervaring waarbij je wordt gezien, begeleid en supported door een Projector die al haar kennis en wijsheden met je deelt voor het aantrekken van fantastische zielsklanten, en meer ease, flow en overvloed in jouw leven en bedrijf op een manier die werkt voor jou en goed voelt voor jou. Je stapt af van one-size-fits-all business, money mindset en Wet van Aantrekking formules en krijgt maatwerk van het allerhoogste niveau. 

In 2022 organiseer ik het Human Design in Business + Ayahuasca retreat. Dit is voor iedereen die 5 dagen omringd wil zijn met gelijkgestemde ondernemers om samen op een diep niveau je design te leren integreren in je business en life. Dat wordt gecombineerd met Ayuahuasca, breathwork en een cacao ceremonie voor een diepe transformatie in business en life.