fbpx

Is het jou al ooit opgevallen dat je woorden gebruikt alsof jij de emotie bent? Ik bén boos. Ik bén verdrietig. Ik bén bang. Dit is jouw apenbrein. Wanneer je in gesprek gaat met jouw angst scheidt de angst van jouw ‘ik’, wat je helpt te begrijpen dat je dit gevoel niet bent, maar dat het alleen iets is wat je ervaart. Dit is jouw monnikenmindset. Wat ik bijvoorbeeld doe als een angst tevoorschijn komt, is de angst aankijken, vragen wat het mij te vertellen heeft, het innerlijk kind dat zich angstig voelt geven wat het nodig heeft en daarna de angst bedanken. Op die manier scheid ik mij direct van mijn angst en kan ik inzien dat ik dit gevoel niet ben, maar dat de angst zich alleen even aan mij liet zien. In deze blog leg ik je het verschil uit tussen het apenbrein en de monniken mindset, gebaseerd op wijsheden uit het boek van Jay Shetty (2020).

Ik geef je even een ander voorbeeld hoe je direct voelt wat ik hier bedoel. Je hebt vast ooit ervaren dat je iemand op je pad tegenkwam die een negatieve vibratie had. Dacht jij op dat moment dat jij die vibratie was? Nee, want die vibratie was van de ander. Wanneer jij iemand tegenkomt die een negatieve vibratie uitzendt, voel je dit wel maar denk je niet dat jíj die vibratie bent. Hetzelfde geldt voor jouw emoties; ze zijn wat je voelt, niet wat je bent. 

Probeer eens ik bén boos om te zetten in ik vóél me boos. Ik vóél me verdrietig. Ik vóél me bang. Dit is een simpele maar fundamentele verandering, want je zet je emoties op hun rechtmatige plaats en je dissocieert jezelf ervan. Dit ben jij niet, dit is wat je nu even voelt.  Als je er op die manier tegen aan leert te kijken, dan kun je vanuit dat hoogbewustzijn jouw angst en de situatie van de angst onbevooroordeeld onderzoeken. 

Zodra je er achter komt waar de angst vandaan komt, zul je negen van de tien keer merken dat de emotie nauw samenhangt met gehechtheid aan dingen. Jouw behoefte om dingen te hebben, je eraan vast te klampen en onder controle te houden. Je houdt vast aan ideeën die je hebt over jezelf, aan de materiële bezittingen en levensstandaard waarvan je denkt dat ze je definiëren en aan je relaties zoals jij ze wilt zien, zelfs wanneer jouw visie overduidelijk niet strookt met de realiteit. Dit is jouw ego.

Zo denkt het apenbrein. Een monniken mindset oefent in loslaten. 

Mensen met een monniken mindset realiseren zich dat alles – van hun ‘eigen’ huis tot hun familie – geleend is. Je vastklampen aan tijdelijke dingen geeft ze macht over je, waardoor deze dingen bronnen van angst en pijn worden. Maar als je de tijdelijke aard van alles in je leven accepteert, ben je in staat dankbaarheid te voelen omdat je het geluk hebt dit allemaal een tijdje te mogen lenen. Ga maar eens met die blik naar alles om je heen kijken.

Wanneer je dat gaat doen, realiseer je je dat zelfs de duurzaamste bezittingen, die de rijkste en machtigste personen op aarde toebehoren, in feite niet van hen zijn. Dat geldt voor ons allemaal. En juist voor veel mensen is deze tijdelijkheid een bron van grote angst. In Think en Grow Rich wordt niet voor niets de angst voor de dood als een basisangst omschreven. Daar zit een angst achter van verlies. 

Nu hoor ik je misschien denken: maar zijn angsten dan niet goed? Natuurlijk wel! Je hebt namelijk nuttige angsten en ongezonde angsten. Bang zijn dat een dierbare sterft is een ongezonde angst, maar bang zijn om ziek te worden door overgewicht is een gezonde angst, omdat dit je mogelijk motiveert om af te vallen en een gezondere leefstijl te creëren. 

Maar wat doe ik dan met ongezonde angsten? Die transformeer je tot een nuttige angst door te kijken waar jij invloed op hebt. Wat je nu wél op een positieve manier met die angst kan. Zo kan de angst om jouw ouders te verliezen een reminder zijn om meer tijd met ze door te brengen en daar prioriteit van te maken. Dit is het monniken brein dat steeds beter wordt in loslaten. Dit is échte onthechting. Je leert namelijk vanuit jouw hoogbewustzijn naar jouw angst en jouw reacties te kijken, om vanuit het duidelijke perspectief dat je daardoor creëert keuzes te maken. Dit is wanneer je naar jouw angst kijkt en ziet dat jij die angst niet bent, maar dat jij die voelt en dat je daar een keuze in hebt: wat heeft deze angst mij te vertellen en hoe ga ik hiermee om? 

Ware onthechting van alles: wat roept dit bij jou op? Voelt dit voor jou alsof dat mogelijk is? Toen wij vorig jaar in Bhutan waren, heb ik gevoeld wat ware onthechting betekent. Ik heb daar namelijk gezien hoe de Bhutanezen dit voor leefden. Dat was zo magisch! Onze gids zei letterlijk ‘Als iemand mijn dure zonnebril kapot maakt, dan accepteer ik dat volledig. Ik ben niet mijn zonnebril en ik ga er vanuit dat die ander het niet met opzet deed. Zonnebrillen zijn er in overvloed. Dan koop ik gewoon weer een nieuwe’. Dat is de monniken mindset van ware onthechting en alles zien als iets wat je tijdelijk leent. 

Ik heb nog een leuke metafoor voor je om dit principe goed te laten beklijven. Ik hou ontzettend van prachtige Airbnb’s. Wie mij op Instagram volgt, weet dat ik altijd in prachtige locaties slaap. Stel je nou eens voor dat jij op zo’n prachtige Airbnb locatie verblijft. Alles is er. Wij houden bijvoorbeeld van een openhaard, worden blij van een barbecue, een fijne keuken, en een prachtige plek in de natuur. Je weet dat je deze Airbnb hebt voor de tijd dat je de accommodatie hebt geboekt. Daardoor kan ik er altijd extra van genieten, omdat ik niet iedere dag buiten ons eigen appartement op zo’n mooie plek slaap. En wij bijvoorbeeld ook (nog) geen open haard in huis hebben.

Dit is hoe jij in het dagelijkse leven mag gaan leven: alsof alles om je heen die prachtige Airbnb is die je tijdelijk huurt. Kun je je voorstellen hoe anders je dan naar de wereld gaat kijken? Hoe extra je geniet van jouw eigen keuken? Dat heerlijke bad? Doordat je bij de Airbnb weet dat het tijdelijk is, hoef je je nooit angstig te voelen dat je het kwijt raakt. Want de Airbnb is niet van jou. Zo geldt dat voor alles in ons leven.

De Bhutanezen hebben mij gemotiveerd om veel meer te onthechten van spullen. Want juist daardoor kun je angst een plek geven en je ervan losmaken. Jij bent niet die angst, jij voelt die angst alleen maar. Jij bent niet die Airbnb, je leent hem alleen maar. Jij bent niet die zonnebril, je draagt hem slechts tijdelijk. En in de tussentijd geniet je er enorm van en ben je er super dankbaar voor.  

Wanneer je angsten voelt, vraag jezelf dan eens: Wat ben ik bang om kwijt te raken? Dit kunnen uiterlijke dingen zijn, maar ook innerlijke dingen. Bijvoorbeeld het gevoel er niet bij te horen, of anders te zijn. Dat wat je hebt opgeschreven zijn waarschijnlijk de grootste bronnen van pijn in jouw leven. Je bent namelijk bang dat je dit kwijt raakt, dat jou dit wordt afgenomen. 

Als je je hiervan gaat onthechten en het los gaat leren laten, komt er zo veel vrijheid voor je terug. Vrijheid van angsten. 

Waarbij je nog steeds materiële bezittingen kunt hebben, je kunt nog steeds enorm genieten van jouw vriendschappen, maar vrij van angsten. Door de tijdelijkheid te accepteren van alles om je heen, kun je nog meer waarderen wat er is. 

Dit vraagt om oefenen, oefenen, oefenen. Maar als dit jou lukt, geniet je intenser van echte connecties, geniet je intenser van de dingen om je heen en geniet je intenser van ervaringen. Je zult ze namelijk veel meer waarderen. Als ook dat je heel goed leert na te denken of wat en wie jij wil omarmen. Dat is wat ik jou gun!

Wil jij jouw angsten loslaten en meer vanuit overgave leven? Start dan direct met Your Life Your Conditions. Ik ontving afgelopen week een kaartje van een van mijn deelnemers waarop ze schreef: ‘Ik realiseer me dat jouw coachingstraject de eerste stap is geweest in mijn persoonlijke ontwikkelingsreis, en een jaar later is al zo veel geshift. Daar ben ik heel dankbaar voor’. Dit is de innerlijke transformatie die je dan aan gaat. Ben jij er klaar voor?