fbpx

Empathie is altijd een tweesnijdend zwaard voor degenen die veel van deze eigenschap bezitten. Wanneer je te veel negatieve energie absorbeert raak je uitgeput, gefrustreerd en overweldigd en heb je waarschijnlijk een periode van rust nodig om op te laden en je te ontdoen van de ruis. Aan de andere kant is empathie een prachtige eigenschap waarmee we de ervaringen en gevoelens van andere mensen kunnen versterken. We worden net zo diep beïnvloed door positieve interacties als negatieve en halen veel voordeel uit positieve energieën. Het nut van empathie op de werkvloer is daardoor enorm!

Een groot empathisch vermogen is een van vier de eigenschappen van een hoog sensitief persoon (wil je hier meer over lezen? Lees dan mijn blog van 23 janauri, 30 januari en 7 mei of luister naar mijn podcasts). 21% van onze wereldbevolking is hoog sensitief, waardoor 1 op de 5 mensen een verhoogd empathisch vermogen heeft. De grote vraag is: werkt het in ons voordeel of in ons nadeel?

Tracy Cooper (2016) deed onderzoek naar hoog sensitieve personen, en naar het bijzondere clubje van 30% onder de hoog sensitieve personen: de hoog sensitieve sensatie zoekers. Een van de deelnemers uit haar onderzoek schreef: ‘Ik kan mensen goed lezen en dat toepassen op het project. Ik krijg altijd te horen dat het raar is dat ik altijd weet wat mensen denken. Ik denk dat het iets is waarvoor HSP’s meer gewaardeerd zouden moeten worden. Ik vind het een vrij unieke kracht om te hebben. ‘ – Claire

Is dit iets waar jij jezelf in herkent?

Empathie als overlevingsaanpassing heeft ons in het verleden waarschijnlijk goed geholpen, waardoor we de visuele en emotionele signalen van andere mensen op elk moment konden ‘lezen’ naar hun mentale / emotionele status. Op een eenvoudige basis van bedreiging / niet-bedreiging houdt empathie ons veilig, maar op een dieper niveau wijst empathie ons op het lijden van anderen. Veel empathische mensen werken in wat we de helpende beroepen kunnen noemen (gezondheidszorg, counseling, onderwijs), maar empathie is over de hele linie een nuttig vermogen om te hebben. We leven namelijk in zeer complexe interpersoonlijke omgevingen, waar weten hoe een ander denkt en voelt, de sleutel kan zijn om hun gedrag effectief te beïnvloeden of escalatie van emoties te voorkomen. Het is dus absoluut een voordeel!

Hoe dat op de werkvloer wordt toegepast?

Verkopers gebruiken aanwijzingen uit lichaamstaal en affect om hun verkooppraatje aan te passen wanneer ze een auto verkopen. Andere verkoop- en klantgerichte functies gebruiken empathie als een integraal onderdeel dat de psychologische afstand tussen de klant en onszelf verkleint. Als specialist in technische ondersteuning ontdekte Tracy Cooper (2016) dat haar vermogen om te luisteren naar wat een klant zei en hun worstelingen te identificeren, haar een heel eind op weg bracht om spanningen weg te nemen en klanten naar hun doelen te leiden. Empathie is een geweldige troef om met andere mensen om te gaan.

Ik ben heel benieuwd naar hoe jij empathie op de werkvloer toepast! Als ik naar mezelf kijk, dan voel ik heel vaak al aan wat een ander nodig heeft. Ik heb 5 jaar met verstandelijk beperkten gewerkt die op de forensisch psychiatrische afdeling zaten, in een separatieruimte leefden of op een woongroep woonden met complexe gedragsproblematieken vaak in combinatie met verslavingen. Ik werkte met mijn collega’s op de meest intensieve casussen van de organisatie. Mensen die letterlijk een bedreiging waren voor de samenleving; die we zeker vanuit de seperatieruimtes op afstand eten en drinken gaven en er tijdens de contactmomenten voor ze waren. Waar je misschien zou denken dat dit voor mij als hoog sensitief persoon te intens zou zijn en dat ik daarna helemaal leeggezogen zou zijn, ging dit juist heel erg goed. Dat was ook zeker omdat de sensatie zoeker (HSS) in mij juist heel goed kon werken met cliënten die onvoorspelbaar waren. Geen enkele dag was hetzelfde. En dat is precies wat ik nodig heb in mijn baan. 

Doordat ik zelf heel kalm was, had ik dit effect ook op mijn cliënten. Sommigen van hen waren namelijk zeer gevoelig voor stress. Daarbij is het heel belangrijk dat je die signalen oppikt. Dit was precies waar mijn empathisch vermogen mij altijd in voorzag. Ik ben dan ook nooit met een blauwe plek of escalatie met een cliënt naar huis gegaan. Ik zie deze prachtige eigenschap dus absoluut als een voordeel.

Ik ben heel benieuwd naar wat jouw empathische vermogen jou heeft gebracht. Laat je mij dit weten in een reacitie onder deze blog?

Mocht je nog meer over HSS en HSP willen leren en hoe je die goed in balans kunt brengen, onder andere in je carrierepad, wees dan 26 mei bij mijn online masterclass ‘Creëer een balans tussen hoog sensitiviteit (hsp) en sensatie zoeken (hss)’. Kun je dan niet? Koop dan alsnog je kaartje, dan kun je direct nadat de masterclass is gegeven het in eigen tijd onbeperkt terug kijken.