fbpx

Onlangs ontving ik via Instagram een vraag: ‘Heb jij tips hoe je situaties met vertrouwen tegemoet gaat? Ik merk dat ik met spannende gebeurtenissen soms angstig kan worden en me zorgen kan maken over wat er potentieel als hele kleine kans mis kan gaan, in plaats van het met vertrouwen tegemoet te treden. Ik weet rationeel dat de zorgen niet nodig zijn, maar toch pieker ik al een aantal dagen van tevoren.’ In deze blog geef ik antwoord op haar vraag.

Hoewel jij het bewust of onbewust ervaart, heb jij een relatie met jezelf. In mijn vorige blog schreef ik over dat we twee versies van onze mind in onszelf hebben: de logische, door gedachten gedreven mind en de intuitieve, door inspiratie gedreven mind. Dit zijn dus twee personen in jou: (1) dat waar je naar kijkt (de logische door gedachten gedreven mind) en (2) jouw bewustzijn (de intuitieve door inspiratie gedreven mind). 

Wanneer je in spannende gebeurtenissen soms angstig kan worden en je zorgen kan maken, is dat waarschijnlijk omdat je ergens naar kijkt dat dit triggert of dat je iets hebt gezien dat in jouw hoofd gedachten zijn gaan vormen. Dit is mind 1 die complexe denkpatronen verbindt om tot logische oplossingen te komen. Als jij een spannende gebeurtenis ziet of ervaart die iets triggeren uit jouw verleden, dan is de kans groot dat dit deel van jouw mind de spannende gebeurtenis (dat waar je naar kijkt) gaat proberen te begrijpen op basis van de ‘scripts’ die je in jouw hersenen door jouw leven heen hebt aangemaakt. 

Nu kan het zo zijn dat je met mind 2, door middel van je bewustzijn, je je bewust wordt van ‘hey, er is een spannende gebeurtenis waar ik angstig van word, waar ik me zorgen over maak over wat er potentieel mis kan gaan, maar dit is niet wat ik wil’. Mind 2 kijkt dus naar mind 1 en is niet blij met wat hij in zijn of haar gedachten ziet. Hij heeft op bewust niveau door dat dit niet werkt, maar weet even niet hoe het anders te doen. Waarschijnlijk ook omdat je dit misschien al je hele leven zo doet. In mijn blog ‘Ontdek de kracht van woorden’ schreef ik eerder al dat we soms met onze gedachten groeven hebben gevormd ter grootte van de Grand Canyon, en dat we op bewust niveau iets anders moeten gaan doen om deze te gaan veranderen voor gewenst gedrag. 

Mijn eerste tip daarin is dan ook: ga de taal spreken van hoe jij in deze spannende gebeurtenissen zou willen reageren. Daarmee ga je namelijk direct de focus verleggen van wat je NIET wil naar wat je juist WEL wil. Door je te focussen op wat je wél wil, ga je daar ook meer van aantrekken. Dat is de Wet van Aantrekking.

Mijn tweede tip is: ga mediteren. Hoe vaker je mediteert, hoe sterker jouw intuïtieve door inspiratie gedreven mind wordt. Door meer en meer de eerste mind tot stilte te brengen, hoe meer oplossingen vanzelfsprekend worden. Je verlegt dan letterlijk de focus van je logica en gedachten, naar je inspiratie en intuitie. 

Mijn derde tip is: ruim jouw emotionele bagage op en laat het los. De emotionele bagage die jou in de weg staat om alles te manifesteren wat je maar wil, mag je opruimen en loslaten. Een praktische manier die hier heel goed bij helpt is de Ho’oponopono meditatie, die ik ooit van mijn mindfulness teacher Desiree Botterman ontving. Zij gaf mij de tip: stel jezelf een bus voor. In de bus zitten al jouw innerlijke kinderen. Alle versies van jou uit jouw leven. Wanneer jij zoals je nu bent, de volwassen Aniek, achter het stuur zit dan ben jij in control. Wanneer een innerlijk kind van jou achter het stuur zit, heeft die op dat moment de leiding over jou. In mijn geval was dat bijvoorbeeld regelmatig mijn innerlijke kind van 11. De leeftijd toen ik gepest was. Om dit innerlijk kind weer achter in de bus te zetten, en de volwassen Aniek vanuit vertrouwen en zekerheid weer achter het stuur te zetten, moest ik de bagage van dit innerlijke kind loslaten. Ik deed dat altijd door middel van deze meditatie, en dan letterlijk visualiseren dat ik weer achter het stuur ging zitten, het innerlijk kind ontspannen op de achterbank en dat ik uit het raam alle bagage gooide die niet langer meer van mij was. Ik ruimde letterlijk op. 

Mijn vierde tip is: formuleer een aantal affirmaties die jou helpen om jouw focus te verleggen van wat je niet wil naar wat je wel wil. Een mooie affirmatie hiervoor is bijvoorbeeld ‘There is a way through every block’.

Als je naar deze tips kijkt, dan zie je dat er drie belangrijke elementen in terug komen: mediteren, visualiseren en affirmeren. Mijn laatste en vijfde tip is dan ook: volg mijn online masterclass en word hier een pro in!

Wat je op 30 april gaat leren:

✅ Waarom het zo belangrijk is om iedere dag naar de spiritual gym te gaan: dit is kritiek voor jouw succes.

✅ Tools die jou dagelijks gaan helpen om hoog in jouw frequentie te blijven, een sterk geloof te houden, waarbij jouw denkwijze solide blijft en die jou helpen om vasthoudend door te gaan om jouw verlangens te verwezenlijken.

✅ Dat mediteren dé manier is om contact te maken met je onderbewuste.

✅ Dat je een pro wil worden in visualiseren, omdat onze verbeelding letter de werkplaats is waar alle ideeën ontstaan. Alles wat jij je kan inbeelden, kun je waarmaken.

Kun je dan niet of lees je dit blog later? Koop dan alsnog je kaartje, dan kun je direct nadat de masterclass is gegeven het in eigen tijd onbeperkt terug kijken.