Hoe zorg je er voor dat je in de positieve flow van jouw doel blijft? Dat leerde ik onder andere van Denise Duffield-Thomas. Dit doe je namelijk door positieve ankers in jouw leven aan te brengen die jou aan jouw doel herinneren. Deze stap kan echt het verschil voor je maken. Tegelijkertijd is dit ook een hele makkelijke stap. 

Is het jou bijvoorbeeld ook opgevallen dat ineens overal visionboards in trainingen worden toegepast? Dit lijkt een ware hype geworden. Dat is niet gek, want om de Wet van Aantrekking zo goed mogelijk voor je te laten werken, en dus jouw doelen te behalen, is het belangrijk dat jij triggers in jouw leven aanbrengt om je hieraan te herinneren. Zodat je – door het keer op keer te zien / horen – weer weet en voelt: dit is wat ik wil. 

Wanneer je dus aan het begin van het jaar een visionboard maakt, en je zet deze op jouw bureau en kijkt hier 4 of 5 dagen in de week naar, dan is jouw visionboard continu de trigger om aan jouw doelen te worden herinnerd. Gaandeweg het jaar kun je wellicht al dingen afstrepen, wat een waanzinnig gevoel geeft!

In mijn laatste baan in loopdienst had ik van alle landen waar ik was geweest één foto op mijn whiteboard naast mijn bureau gehangen. Zo werd ik iedere dag aan mijn reizen herinnerd en triggerde mij dat in mijn doel om nog meer van de wereld te zien. 

Rhonda Byrne schrijft in The Secret over de kracht van een visionboard. Een ander voorbeeld dat in haar boek wordt genoemd is om een check met daarop het bedrag dat je wil verdienen boven jouw bed te hangen, zodat je er iedere dag mee opstaat en er iedere avond mee naar bed gaat. Zodat dit er aan herinnert wat je met dat bedrag gaat doen en jouw (ik noem maar een bedrag) 100.000 euro leefstijl kunt visualiseren.

Napoleon Hill beschrijft in zijn boek ‘Think and Grow Rich’ een zes stappenplan om al jouw verlangenss te verwezenlijken. Zijn advies is om dit iedere ochtend als je opstaat en iedere avond voordat je naar bed gaat dit hardop uit te spreken. Dat is dus een ander positief anker: twee keer per dag jezelf jouw doel horen uitspreken. 

Denise Duffield-Thomas voegt daar nog andere positieve ankers aan toe, bijvoorbeeld dat je jouw doel verwerkt in een screensaver op jouw telefoon, zodat je iedere keer als je jouw telefoon pakt (en dat doen we veel!) aan dit doel wordt herinnerd.

Ik heb zelf dit jaar voor het eerst een visionboard gemaakt en dat op het plafond boven mijn slaapplek in de camper gehangen, zodat ik er iedere dag mee wakker werd. Andere positieve ankers die ik toepas zijn de screensavers op mijn telefoon, waar ik een plaatje heb geplaatst van mijn doelen. Dit heb ik niet alleen op mijn telefoon gedaan, maar ook op mijn laptop. Daar staat nu een foto van het hotel op in Singapore waar we met oud en nieuw overnachten. Dit is mijn droom. Op de foto is er één specifiek ligbed waar ik mezelf continu op visualiseer. Een ander anker wat ik toepas, zijn de namen in mijn telefoon. Als je bijvoorbeeld met iemand een droomreis wil gaan maken, dan kun je die persoon bijvoorbeeld al ‘Lisa: Co-genieter van onze wereldreis’ noemen. Wanneer Lisa dan belt of appt, word je aan jouw doel herinnerd. En zo zijn er nog veel meer positieve ankers die je kunt aanbrengen. 

Je kunt niet slechts even enthousiast zijn over jouw doel en het dan laten voor wat het is. Nee, jouw doel moet echt in jou gaan leven. Abraham Hicks noemt dit ‘getting into the Vortex’. Dat is nog één van mijn positieve ankers: iedere dag starten met een meditatie van Abraham Hicks. En wanneer je in die Vortex komt, dan gaat alles voor je flowen en wordt alles een beetje magisch. Dan ga je kleine veranderingen opmerken en gaan synchroniciteiten ontstaan. Die de positieve ankers in jou teweeg brengen.  

Ik heb dit zo vaak met mijn deelnemers van Your Life Your Conditions. Dat we ware geluksmomenten delen. Omdat er zo ongelofelijk veel synchroniciteiten dus ons ontstaan. Ik help hen met het bereiken van hun doelen, maar zij ook zeker met het bereiken van mijn doelen. 

Wanneer je de magie gaat ervaren en je super positief voelt, heb je natuurlijk ook dagen dat het moeilijker is om dit vast te houden. We kunnen niet 100% van onze tijd blij en gelukkig zijn. Juist dat is precies waarom de positieve ankers zo belangrijk zijn. Dat gevoel van ‘weten waar je het voor doet’. Ze houden je gefocust, zonder dat je er te hard over na hoeft te denken. En wanneer jij je goed voelt over jouw doel, gaat dit stap voor stap werkelijkheid voor je worden. 

Nog een laatste tip voor een positieve anker: jouw wachtwoorden. Per dag vullen we een aantal keer onze 4- of 6-cijferige code in op onze telefoon. Wat als je daar het salaris van maakt dat je zou willen verdienen? Of dat het een landcode is van waar je naar op reis wil? Of dat het de postcode is van jouw droomhuis? Daarnaast vul je ook nog heel vaak wachtwoorden in, bijvoorbeeld op jouw laptop. Deze wachtwoorden vul je enorm vaak in per dag. Maak hier een positieve anker van. Bijvoorbeeld ‘droomhuis2020’, ’100.000inkomen2019’, ‘vakantie.nieuw-zeeland’, ‘zwangerwordenvantweedekindje’, ‘10kiloafvallenvoornieuwjaar’. Probeer het maar eens uit!

Wil je deze shift in een snelheid x 10 gaan maken in een super waardevolle besloten community van allemaal vrouwen die hiermee bezig zijn? Schrijf je dan direct in en start vandaag nog aan Your Life Your Conditions.

Lees hier stap 1 en 2 van mijn succes formule.