fbpx

De afgelopen week organiseerde ik mijn gratis 7 days of Yes2You. Zeven dagen lang stond alles in het teken om mijn deelnemers te leren 100% ja te zeggen tegen die prachtige vrouw in de spiegel. Tijdens mijn voorbereidingen las ik veel literatuur over de verschillende onderwerpen, waardoor ik op een interessant wetenschappelijk artikel stuitte. Tijdens de zesde dag van de 7 days stond het thema ‘trouw zijn aan jezelf’ centraal, of ook wel authentiek leven. Die laatste is een term die ik heel vaak op social media voorbij zag komen. Bij mij riep het regelmatig de vraag op: maar wat is authentiek leven dan precies? 

Voor mij voelt authentiek leven als een nieuwe beweging die steeds meer op gang komt. Het is niet voor niets dat ik de term steeds vaker tegen kom. Het gevoel dat het iedere keer bij mij opriep, was dat authentiek leven betekent dat je meer tot je kern komt. Dat je zo veel mogelijk trouw bent aan jezelf. Aan al jouw waarden en overtuigingen. Ik dook de literatuur in om te achterhalen waar authentiek leven voor staat. We zijn authentiek wanneer onze acties en woorden overeenstemmen met onze overtuigingen en waarden. Het is wie jij bent, geen imitatie van wat we denken dat we zouden moeten zijn of wat ons verteld wordt dat we zouden moeten zijn. Er is geen “zou moeten” in authentiek zijn (Costas & Fleming, 2009).

Dat is precies wat ik dit jaar doe. Ik heb dit jaar gekozen om een jaar volledig authentiek te leven terwijl ik op wereldreis ben. Geen ruis, geen gedachten als ‘zou ik dat ook zo moeten doen?’ bij het zien van wat andere ondernemers doen, geen vergelijkingsmateriaal. 100% trouw zijn aan mezelf, aan mijn creativiteit en alles wat ik de wereld te bieden heb. Geen vlagen van een kopie zijn van ‘wat zou moeten’, om in wat voor domein dan ook te kunnen slagen. Dit bevalt mij super goed. Ik merk dat ik daardoor nadenk over wie ik ben, wat mijn stem op deze wereld is en hoe ik trouw kan blijven aan mezelf. 

Niet alleen door een digitale detox te nemen in het ontvolgen van anderen op social media, maar ook in het dagelijkse echte leven. Trouw zijn aan mezelf in dit avontuur met mijn vriend, trouw zijn aan mezelf in het contact met vrienden en familie thuis. Trouw zijn aan mezelf in een goede persoonlijke (!) balans voor mij tussen werken, reizen en onderzoeken. Ik kom steeds dichterbij mezelf en geniet van dit proces. 

Door de uitdaging met mezelf aan te gaan een jaar lang nog meer authentiek te leren leven, ontstond bij mezelf de vraag: kunnen we ook op social media authentiek zijn? Als ik straks na een jaar besluit wel of niet weer anderen te gaan volgen, hoe zorg ik er dan voor dat ik zo trouw blijf aan mezelf zoals ik nu ben? Met welke behoeften en verlangens zitten wij eigenlijk op social media? 

Volgens Nadkarni en Hofmann (2012) wordt het gebruik van Facebook en Instagram gemotiveerd door twee primaire behoeften: erbij horen en zelfpresentatie. 

  1. Erbij horen. De noodzaak om erbij te horen is het fundamentele motief om contact te maken met en aanvaard te worden door anderen (Baumeister & Leary, 1995). 
  2. Zelfpresentatie. Dit is de poging om te beïnvloeden hoe iemand wordt waargenomen door anderen met het doel om een ​​bepaalde indruk te maken (Schlenker, 2003).

Expressie van de ware zelf (de authentieke versie van jezelf) kan een manier zijn om aan beide behoeften te voldoen. Maar nu is de onderliggende vraag: laat jij jouw ware zelf zien op social media? Een belangrijk doel van zelfpresentatie is zelfverificatie. Zelfverificatie is het verlangen om gezien te worden door anderen zoals we onszelf zien; dat wil zeggen, de wens om onze echte en authentieke zelf aan anderen te presenteren (Swann, 1983, 1987). Aha, daar ligt dus een verlangen waarom we ons allemaal op onze eigen manier presenteren op social media. Ik merk dat ik zelf ook die behoefte sterk voel: op social media laten zien wie ik écht ben. Ook als dat betekent dat ik mijn pigmentvlekken op die foto iets te opvallend vind, ik een slechte haar dag heb, er soms een spelfout in mijn stories zit (terwijl ik daar enorm streng voor mezelf in ben), of mijn teksten iets langer zijn dan handig is. Ja, ik mijn grote valkuil is om jou alles te willen vertellen. Daar verlies ik mezelf wel eens in. Maar zo ben ik en dat vind ik helemaal oké. 

Omdat echte zelfeigenschappen, en niet geïdealiseerde eigenschappen, een onderdeel zijn van de bestaande zelf, is de expressie ervan online een poging om de ‘zelf’ uit te drukken zoals het écht is, waardoor het een poging is tot zelfverificatie. Mensen hebben een sterke motivatie om identiteitsbelangrijke zelfaspecten erkend te krijgen door anderen, om ervoor te zorgen dat ze worden geïntegreerd in hun eigen zelfconcept (Baumeister, 1998; Gollwitzer, 1986). Social media is dus een manier om jouw identiteit – jouw authentieke zelf – aan de wereld te laten zien, dit erkend te krijgen door anderen en dit te integreren in hoe jij naar jezelf kijkt. Hoe mooi is dat? Dat mensen soms niet hun authentieke leven op social media plaatsen of anderen kopiëren is aan hen. Denk dan eens aan deze wijze uitspraak: Stay true to yourself. An original is worth more than a copy – Suzy Kassem 

Hoe authentiek ben jij op social media? En wat betekent social media voor jou: welke behoefte wordt voor jou vervuld? Laat het me weten in een reactie.  

Wil jij graag meer authentiek leren leven? Dichter bij jouw kern komen? Schrijf je dan hier in voor mijn volgende 7 days of Yes2You die start op 17 juni.