fbpx

Grenzen zijn super belangrijk om vast te leggen in al jouw relaties. Je moet weten wat jouw grenzen zijn. Je moet weten wat jouw business is en wat niet; wat jouw probleem is en wat niet; waar je zorg voor moet dragen en waarvoor niet; en wat je tolereert en niet tolereert. 

Persoonlijke grenzen zijn de grenzen en regels wie we voor onszelf stellen in relaties. Iemand met gezonde grenzen kan ‘nee’ zeggen tegen anderen wanneer ze dat willen, maar zijn ook comfortabel om zichzelf open te stellen voor intimiteit en close relaties. Iemand die afstand houdt (ofwel emotioneel, fysiek of anders) heeft rigide grenzen. Iemand die te veel betrokken raakt bij anderen heeft poreuze grenzen. 

Gemeenschappelijke kenmerken van rigide grenzen zijn:

  • Vermijdt intimiteit en nauwe relaties.
  • Vraagt onwaarschijnlijk om hulp.
  • Heeft weinig hechte relaties.
  • Zeer beschermend over persoonlijke informatie.
  • Kan afstandelijk lijken, zelfs met romantische partners.
  • Houdt anderen op een afstand om de mogelijkheid van afwijzing te voorkomen.

Gemeenschappelijke kenmerken van poreuze grenzen zijn:

  • Deelt (te) veel persoonlijke informatie.
  • Vindt het moeilijk om “nee” te zeggen tegen de verzoeken van anderen.
  • Is overmatig betrokken bij de problemen van anderen.
  • Is afhankelijk van de meningen van anderen.
  • Accepteert misbruik of gebrek aan respect.
  • Ervaart angst voor afwijzing als ze niet aan anderen voldoen.

Gemeenschappelijke kenmerken van gezonde grenzen zijn:

  • Waardeert eigen meningen.
  • Maakt geen inbreuk op waarden voor anderen.
  • Deelt persoonlijke informatie op een gepaste manier (niet te veel of te weinig).
  • Kent persoonlijke wensen en behoeften en kan deze communiceren.
  • Accepteert wanneer anderen ‘nee’ tegen ze zeggen.

De meeste mensen hebben een mix van verschillende grenzen categorieën. Bijvoorbeeld dat je gezonde grenzen op je werk hebt, poreuze grenzen in romantische relaties en een mix van alle drie met familie.

Onder welke categorie val jij? Op welk kenmerk uit de rijtjes ben je trots? En aan welk kenmerk zou je graag willen werken? 

Tijdens mijn reis begon ik met poreuze grenzen met betrekking tot het nemen van mijn eigen tijd. Ik stelde mij afhankelijk op doordat mijn me-time werd bepaald wanneer mijn vriend ging fietsen. Omdat dat het moment was dat ik sowieso alleen was, dus dan had ik automatisch me-time. Daar hoefde ik zelf niets voor te doen. Geen ruimte in te nemen. Hij nam zijn ruimte in, maar ik liet mijn me-time daardoor van hem afhangen wanneer hij wilde fietsen. Sinds 1,5 week heb ik hier een gezonde grens van gemaakt. Ik begin iedere dag na het ontbijt mijn ochtendroutine door middel van meditatie en schrijven in mijn journal. Dat is mijn eigen tijd en die claim ik iedere ochtend. Een gezonde grens die van beide kanten volledig wordt geaccepteerd. Door mijn eigen wensen en behoeften te kennen en deze te communiceren, is het mij gelukt hier een gezonde grens in te creëren.  

Jij kan dit ook! Ik gun jou natuurlijk dat je in alle settings (werk, familie, enz.) gezonde grenzen hebt. Dat is de reden waarom ik in mijn nieuwe gratis Yes2You zevendaagse een hele dag aan dit onderwerp besteed. Wil jij graag gezonde grenzen leren stellen? Schrijf je dan hier in en start 27 mei aan het 100% YES zeggen tegen die vrouw in de spiegel, die eigenaarschap neemt over onder andere haar grenzen. Wacht niet langer, want iedere dag dat je geen gezonde grenzen hebt, leef je niet volledig onder jouw voorwaarden en kun jij niet de vrouw zijn waar je zo naar verlangt.