fbpx

Deze blog gaat over de tweede van de vier pijlers van zingeving: Een purpose hebben.

Loes besteed een groot deel van haar tijd aan het uitmesten van stallen. Het is zwaar werk en ze heeft vrijwel nooit vakantie. Haar salaris is veel lager dan de meeste universitair opgeleide mensen van haar leeftijd. Aan het einde van de dag doet haar lichaam vaak pijn. Een zware baan. En toch is dit haar ideale baan. Ze kan zich niet voorstellen iets anders te doen.

Loes werkt bij een dierentuin waar ze verschillende dieren verzorgd. Een baan waar ze als kind al van droomde. Als kind bezocht ze verschillende dierentuinen en safariparken en voelde ze zich direct aangetrokken tot dieren. Ze wilde graag zo snel mogelijk volwassen worden zodat ze zoölogie kon gaan studeren. Ze studeerde af aan de universiteit en werkt sindsdien in de dierentuin.

In de omgeving van een dierentuin is het leven voor wilde dieren heel gemakkelijk. Ze worden bijvoorbeeld regelmatig gevoerd, ze worden beschermd tegen ziekten en komen geen vijanden tegen. Ze leven daardoor langer, maar hun leven is minder interessant dan in het wild. Loes gaf aan dat haar rol is om er alles aan te doen wat ze kan om het leven van de dieren – die er niet voor hebben gekozen om in gevangenschap te leven, rijker, opwindender en gelukkiger te maken. Ze kan de wildernis niet voor ze nabouwen, maar ze kan wel proberen om ze te helpen enigszins een normaal leven te leiden.

Door ‘verrijking’ proberen de dierenverzorgers en de staf dat te bereiken. Ze verplaatsen rotsen en takken en creëren st4eeds weer een nieuwe omgeving die de dieren kunnen verkennen. Ze verstoppen voedsel waarnaar ze kunnen zoeken, of ze geven ze voorwerpen waar ze iets mee kunnen doen. Verrijking geeft de dieren een gevoel van controle over hun leefomgeving, wat wezenlijk is voor hun welzijn.

De laatste veertig jaar hebben er veel grote veranderingen plaats gevonden in dierentuinen. Vroeger was de belangrijkste doelst4elling om mensen te amuseren. De dieren waren een middel tot dat doel. Zo werden er bijvoorbeeld dierenshows georganiseerd. Tegenwoordig streven dierentuinen vooral naar optimalisering van dierenwelzijn en het behoud van de verschillende soorten en de natuurlijke leefomgeving. Zo’n dierenshow wordt sindsdien gezien als een ontoelaatbare aantasting van de waardigheid van het dier en als een inbreuk op de natuur.

Dat doel – prioriteit geven aan het welzijn van dieren – was ook voor Loes de allerbelangrijkste motivatie. Ze is niet de enige. Sociale wetenschappers Stuart Bunderson en Jefferey Thompson laten zien dat dierentuinverzorgers een ongebruikelijk sterk roepingsgevoel hebben. Ze zien hun werk vaak als levenstaak. Als iets waar ze zich al van jongs af aan toe geroepen voelden omdat ze een buitengewoon vermogen hadden contact te maken met dieren en die te begrijpen te verzorgen. Dierenverzorgers zijn bereid om salaris, tijd, comfort en status in te leveren omdat ze vinden dat ze hun talenten moeten gebruiken om kwetsbare dieren te helpen om een beter leven te hebben in gevangenschap. Ze ontlenen een enorm gevoel van zin aan het vervullen van dat doel.

Zo denkt Loes er ook over. Ze besteedt ongeveer 20 procent van haar tijd aan leuk en intellectueel uitdagend werk, zoals het trainen van dieren en het verrijken van hun leefomgeving. De overige 80 procent van haar werktijd besteedt ze aan minder glamoureuze taken zoals het schoonhouden van de dierenverblijven. Maar zelfs dit weinig uitdagende werk vindt ze zinvol, omdat het niet losstaat van haar hogere doel. Het verblijf en terrein schoonhouden is belangrijk omdat het de dieren helpt. Het houdt ze namelijk gezond. Haar doel is iedere dag weer om ervoor te zorgen dat ze het naar hun zin hebben, en daar is een schone plek om te leven van wezenlijk belang.

Het hebben van een doel in je leven kan misschien soms wat verheven klinken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Zo kun je als doel hebben om een goede moeder proberen te zijn. Of dat je op de werkvloer graag bijdraagt aan een fijne werkomgeving. Het hebben van een doel (jouw Purpose) is verbonden met twee belangrijke dimensies:

  1. Een duurzaam en hoger doel. Veel van onze doelen zijn alledaags en direct. Bijvoorbeeld op tijd op je werk zijn, de afwas doen, de was opvouwen of naar de sportschool gaan. Een hoger doel daarentegen is een doelstelling waar je voortdurend aan werkt. Het is een richtingwijzer die je motiveert en fungeert als het organiserende principe van je leven.
  2. Het hebben van een purpose gaat om een positieve bijdrage leveren aan de wereld. Het is een deel van iemands persoonlijke zoektocht naar zin, maar het heeft ook een externe component. Het gaat om een verlangen om verschil te maken in het leven, bij te dragen aan iets wat boven jezelf uitgaat. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je een beter milieu wil bevorderen of verschillen in de maatschappij wil overbruggen.

Mensen die een doel hebben in hun leven blijken meer zin in hun bestaan te ervaren en meer bevrediging te hebben van de dingen die ze doen. Ze blijken veerkrachtiger en gemotiveerder te zijn. Bij het nastreven van hun purpose blijken ze de kracht te hebben om zowel goede als slechte omstandigheden te doorstaan.

Weet jij wat jouw purpose is? Heb jij een duurzaam en hoger doel naast al die alledaagse directe doelen? Draag jij op een positieve manier bij aan de wereld? Hoe geef jij dit vorm? Deel dit in een reactie onder deze post.

Weet jij niet precies wat jouw purpose is? Wil jij die graag scherper krijgen, zodat je meer motivatie in het leven gaat ervaren en weet waar je op af streeft? Wil jij ook meer bijdragen aan het grotere geheel? Dan heb ik wat voor jou! In mijn 12-weekse online training ‘Your life, your conditions’ leer jij jouw purpose ontdekken. Deze ga jij in iedere vezel van jouw lichaam voelen. Je krijgt zicht op hoe jij een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld en gaat daar direct mee aan de slag. Je gaat meer bevrediging ervaren in de dingen die je doet. Je gaat gemotiveerder en met meer veerkracht door het leven. Slechte omstandigheden doorsta jij na deze training als een powervrouw. Jij voelt wat jouw levensmissie is en gaat deze leven. Je voelt dat je er toe doet. Wil jij dit ook? Schrijf je dan hier in voor 14 januari en start 2019 vanuit de diepgegronde kracht van betekenis. Het is tijd om jouw purpose te gaan leven. Grijp nu je kans!